Vaniljchia med sommarbär

2013-07-10 08.25.05

Bigarråer är så galet goda att det är svårt att bara äta några få. Jordgubbar, hemodlade i synnerhet, är också fantastiskt gott. Jag passar på med säsongens läckerheter för att piffa upp frukosten som annars lätt blir rutinartad och hastigt äten, bortprioriterad för annat viktigt planerat under dagen.

Chiagröt, eller -pudding, kan man göra med lite olika proportioner och olika sorters mjölk. Jag brukar höfta med mängderna, men gillar min åt det lösare hållet. Den kan förberedas kvällen innan, men i synnerhet om man använder hemgjord nöt- eller mandelmjölk tycker jag det går fint att förbereda på morgonen. Var beredd att ge den 30 minuter att svälla till sig dock, så gör i ordning och låt den stå till sig medan du sysslar med andra morgonbestyr om du har bråttom. Hur snabbt den blir klar beror i min erfarenhet på vilken sorts mjölk man använder. Fullast sväller fröna säkerligen över natt. Om man är så planerad och organiserad. Funkar också som mellanmål eller nyttigare dessert. Mer chia här.

Vaniljchia med sommarbär, 1 portion

  • 2 msk chiafrön
  • 1 1/2-2 dl valfri mjölk
  • 2 droppar vaniljstevia (kan uteslutas)
  • bigarråer, jordgubbar eller annat smarrigt

Mät upp chia och mjölk ungefärligt och rör samman i en skål, tillsammans med stevia eller annan sötning om sådan önskas. Låt stå ungefär en halvtimme, gärna mer om du använder processad mjölk, eventuellt över natt (se ovan). Rör runt några gånger så att fröna inte klumpar sig. Tillsätt eventuellt mer mjölk och dekorera med generös mängd sommarbär.

~ av eanie på 11 juli 2013.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: