Rawtella!

Ända sedan jag först hörde talas om Rawtella har jag varit nyfiken på att smaka denna råa tolkning av Nutella. Men jag har haft otur med att den sort jag ville testa varit tillfälligt slut, och jag började sås mått fundera på att göra en egen variant istället. Men så fick jag plötsligt ett mail från företaget Fruitful Life som är generalagent för Rawtella i Sverige, men en förfrågan om jag var intresserad av att smaktesta produkten. Eh, ja? Jättegärna :)

Rawtella består huvudsakligen av stenmalda råa hasselnötter som sedan smaksatts till tre olika sorter; Original, Crunch och Silk. Jag gav mig direkt på den av som kallas original och skulle ha smak av choklad och hasselnötter. Det är också precis vad den smakar, med en fyllig och kraftig chokladsmak, väldigt lik Nutella som jag minns sådan, om än möjligen något mindre söt. Precis lagom söt. Crunch-smaken med hasselnötskross i var betydligt mindre chokladig och smakade istället mer hasselnötter, och till det också en tydlig smak av kokos. Kokos är huvudingrediensen, och liksom de andra två smakerna är den också sötad med kokossocker. Kokossmaken framträder också i den tredje smaken, Silk, som är ännu ljusare och än mer hasselnötig i smaken. Konsistensen är precis som den heter: silkeslen.

Alla tre smakerna var smarriga. Crunchen kom bäst till sin rätt ensam, snarare i smakjämförelse med de andra, och hade det gemensamt med de andra att den blev godare ju mer man åt. Jag trodde annars att originalsmaken med mustig choklad skulle vara min favorit, men allt eftersom i smaktestandet vann Silk. Men ganska tätt emellan de tre :)

Mer om Rawtella via dess svenska generalagent hittar du här.

~ av eanie på 01 september 2012.

Ett svar to “Rawtella!”

  1. Men MUMS, vilken läckerhet! Det här ska jag kolla efter snarast!!

Kommentera

 
