Chiapudding med vanilj och färska jordgubbar

Jag äter gärna chiapudding till frukost. Den går att variera massor och är dessutom praktisk att förbereda kvällen innan om man har bråttom på morgonen. Just nu är favoriten chiapudding med färska jordgubbar och vanilj. Lite cacao nibs strösslade på blir också väldigt gott.

Chiapudding med vanilj och jordgubbar, 1 stor portion

  • 4 msk chiafrön
  • 2 dl mjölk av valfri sort
  • vaniljpulver
  • ev sötning om sådan önskas
  • färska jordgubbar
  • ev cacao nibs

Mät upp chiafrön och mjölk ungefärligt (jag brukar höfta) och blanda. Tillsätt vanilj och eventuell sötning och rör runt igen. Låt sedan stå och svälla ca 20-30 minuter eller över natt. Rör gärna runt några gånger, eftersom fröna annars tenderar att klumpa sig. Toppa med gott om färska jordgubbar och eventuellt cacao nibs före servering.

~ av eanie på 21 juni 2012.

2 svar to “Chiapudding med vanilj och färska jordgubbar”

  1. Chiapudding? Aldrig hört talas om! Inte chiafrön heller O.o Jag som brukar känna mig ganska bevandrad med alla ingredienser, men här klingar ingen klocka! Vad är det? Och hur smakar det? Vad spännande!

  2. Det får du ta och testa vid tillfälle, Alexandra! Mkt nyttigheter och mkt smarrigt. Chiafröna i sig smakar förvisso inte speciellt mycket, utan det är vad man tillsätter/smaksätter med. Jag har ett par olika recept här på bloggen. De jag äter oftast är chokladchiapudding och vanilj med banan och cacao nibs, men det här var också somrigt och gott.
    Man kan också mala fröna och blötlägga. Det blir då mer grötaktigt och jag vet att många gillar det, men jag föredrar personligen chia så här.
    Chia kan också användas i bakverk. Jag har själv använt i scones och i en nyttigare sorts cupcake vad jag kan minnas.
    Chia hittar du numera i många vanliga matbutiker, bl a märket Naken som också säljer andra spännande saker.

Kommentera

 
