3 veckor senare

Zucchinirullar med dillröra

3 veckor senare har vi lagat i princip alla bokens recept och tagit oss igenom det längsta av programmen. Vi följde det dag 1-19, med vissa avvikelser eller receptbyten fast fortfarande i råkostens namn. Sista helgen valde vi att göra ett planerat undantag för att fira en födelsedag inom släkten som inte riktigt gick att styra över till raw food för vår skull. De två sista dagarna efter det återgick jag till programmet medan sambon åt huvudsakligen raw med vissa undantag. Dessa två dagar var de svåraste under hela perioden, intressant nog. Som en följd antingen av undantaget som faktum eller maten vi åt var jag var betydligt mer sötsugen dessa sista dagar än någon annan av de tidigare 19 dagarna. Fascinerande annars hur lätt det varit att inte äta varken choklad, godis eller andra onyttiga snacks på så pass lång tid.

Energisoppa

Som ett sätt att i första hand smidigt få i sig en hög andel råkost är programmen och recepten i boken aningen sparsamma; det är vissa upprepningar och inte det mest gourmetaktiga man kan tänka sig. Som ett sätt att gå ner i vikt och detoxa (vilket också är det egentliga syftet) är de ren lyx. Jag har svårt att tänka mig något lättare sätt – för den som gillar grönsaker. För den som upplever raw food som en uppoffring är det månne en annan situation.

Jag å andra sidan älskar grönsaker, frukt och nötter och kan inte påstå annat än att jag ätit gott dessa 3 veckor. En del av recepten har hamnat under ‘OK’ och enstaka gillade vi inte alls. Frukosten med björnbär och fänkål gjorde vi t ex inte om, medan flera sushivarianterna var smarriga, t ex ovan avbildade som egentligen kallas zucchinirullar, men som tack vare wasabi och tamari är bland det mest sushilika jag ätit under beteckningen raw food.

Betoningen på recepten är annars – medvetet utgår jag ifrån – inte på gourmet, utan på enkelt och snabblagat. Det ska fungera att inkorporera i vardagen och vara genomförbart även för den som är ny på raw. Med detta tycker jag boken lyckas utmärkt, men jag har också ätit och lagat ganska mycket råkost under de snart 6 år jag intresserat mig för sådan. Ändå har vi lyckats genomföra detta program under en period då jag gått en tämligen krävande utbildning, samtidigt som jag tog på mig ett halvtidsvik på en ny arbetsplats med ett par timmars pendling. Eller om detta faktum tvärtemot underlättade: nya rutiner och behov av tag-med-lunch osv.

Lunchsallad

Det jag skulle kunnat önska mig ytterligare av boken vore shoppinglistor. Det är förvisso meningen att programmen ska vara flexibla och att man ska kunna byta både rätter och ingredienser – salladerna komponerar man dessutom helt själv – men jag la ganska mycket tid på att gå igenom recept för recept och räkna antal päron, zucchinis och annat som minst behövdes och tanken på färdiga shoppinglistor slog mig därför. Men det funkar naturligtvis även utan. Och sådan är också situationen ute i riktiga livet, utanför programmet där vi nu håller på att ställa om till den lite svårare situationen att cykla high raw utan stödhjul. Vi har gjort det förr och klarar det förstås, men det kräver betydligt mer fantasi och planering än att följa en meny någon annan komponerat åt en. Målsättningen för min egen del är att fortsätta en period med lite mer flexibel kost, men att försöka hålla 3 av 4 måltider (där mellanmål ingår) raw. Wish me luck!

~ av eanie på 09 maj 2012.

8 svar to “3 veckor senare”

  1. Starkt jobbat! Ser jättegott ut.

  2. sjukt intressan! :D men hjur mår kroppen och har du gått ner något?

  3. Cornelia: Kroppen mår finfint :) dock efter att ha haft ont i magen en del under vecka 2. Min mage brukar annars alltid sköta sig exemplariskt. Men detta gav med sig. Kan ha varit för att jag inte vanligtvis äter riktigt så mycket nötter och att magen vande sig samtidigt som jag minskade lite på dem. Vikt vågar jag inte svara exakt på eftersom vi inte har någon våg. Det känns inte som att jag gått ner några mängder, kanske några trivselkilo, men jag ser på sambon att han fått tydligare linjer i ansiktet bl a. En stor utrensning lär vi oavsett ha fått, och det var ett av de huvudsakliga önskemålen.

    Jag kan inte påstå att vi överösts av den där berömda energin man läser om, tyvärr, men samtidigt är denna kost inte något jättestort steg från vad vi normalt sett äter. Vi fick dock skalat bort en massa onyttigheter som alkohol, socker, mjöl, pasta, potatis och annat som då och då slinker ner. Vill man ha ytterligare effekt utöver detox beror det kanske lite på vad man vanligtvis äter, hur stor skillnaden i kost blir. Jag har läst om en del som med hjälp av boken gått ner flera kilo. Jag tror att man kan påverka extra genom att motionera bättre än jag :), dra ner lite på portionsstorlekarna (kroppen vänjer sig efter ev hunger de första dagarna på kosten och det tog mig flera dagar av att känna mig lite för mätt innan jag fattade att jag inte skulle äta all mat bara för att det stod ‘1 portion’. Viktigt att lyssna på kroppen, vilket jag egentligen redan vet) och även kanske minska lite på nötter/avokado och sötsakerna, även om dessa är förhållandevis nyttiga. Dock ska man förstås se till att bli mätt och få alla behov tillfredsställda och låta ev önskad viktminskning ta tid. Erica understryker också i boken att det inte är meningen att man ska känna sig hungrig och skriver även en del annat klokt.

  4. Tack Breathless! :) Bästa jag gjort på länge: rensa ut, och inte bara lägga till nyttigheter.

  5. Tänk att det gått tre veckor redan! Det verkar ju ha varit en trevlig detox och smidiga, goda recept. Gött jobbat! Kram

  6. Tack! Ja, lite uthållighet krävdes klart, men inget som inte du skulle klara :)

  7. Alltså det här ser så himla gott ut! kram.

  8. Mycket gott =)

Kommentera

 
