Bokrecension: Raw food – ett lättare liv

Jag har fått chansen att recensera Erica Palmcrantz Aziz nya bok Raw food – ett lättare liv på tre veckor, som har fokus på detox och viktminskning med hjälp av råkost. Den innehåller 4 noggrant utarbetade program för 1, 3, 7 eller 21 dagar, beroende på hur lång man vill göra sin matkur. Boken innehåller också en massa information om kost, hälsa, och i synnerhet raw food. För den som vill ha stöd/hjälp/sällskap på sin raw food-resa kommer Erica under maj månad dessutom att hålla coachningsgrupper på nätet med coachning både individuellt och i grupp (mer info om detta hos henne).

Och hur bättre recensera en sådan här bok än att faktiskt följa ett av programmen? Som jag ser det får jag en skräddarsydd meny med näringsrika recept som det bara är att följa, och så har jag mig tre veckor smarrig raw food utan att behöva hitta på, planera eller hålla kolla på näringsintag. Bara att följa ingrediens för ingrediens och recept för recept. Visst låter det enkelt? Tja. Idag är vi på dag 2. Vi får väl se hur vi lyckas..

Mer om både boken och maten lite längre fram således!

~ av eanie på 17 april 2012.

9 svar to “Bokrecension: Raw food – ett lättare liv”

1. Alltid kul med en ny Ericabok! MEN, jag måste säga att jag är lite besviken över betoningen på viktminskning. För mig handlar raw food om att ge kroppen den bästa näringen för att den ska må bra, oavsett antal kilon. Att börja prata om raw food som en diet med syfte att gå ner i vikt tycker jag är att reducera raw food till något ganska banalt. Men visst, kan någon förändra sitt liv (och sin vikt) med raw food så är det väl bra, jag är nog onödigt känslig för viktprat i allmänhet. Hade människor lagt den energi de använder till att tänka på sin (och andras) vikt till att förändra världen istället, hade vi levt i en fantastisk värld ;-)

2. Jag kan tänka att det handlar delvis om en ny vinkling jämfört de böcker som redan gjorts på svenska, och kanske är det också så att många som söker sig till raw food-coacher gör det med en önskan om att gå ner i vikt.

För egen del hade jag inte köpt den här boken för viktminskningen (om jag nu inte fått ett recex), utan jag gillar smidigheten i att ha planerade och näringsriktiga menyer och recept som dessutom, måste jag säga, är väldigt lätta att göra. Ett recept per måltid och mer eller mindre med ingredienser som man redan har (eller från och till har) hemma. Jag upplever inga av de trixigheter jag gjort när jag själv hi raw i längre perioder: med att komma på, planera och se till att jag får i min från alla olika matgrupper. För 1, 2 eller 3 dagar är det inga problem, men i längden, när man är trött, stressad och oinspirerad från och till. Det är det jag gillar främst med boken. Säger jag idag, 4 dagar in. Fråga mig igen om en vecka eller så :)

3. Ok, det låter ju faktiskt smidigt med okomplicerade veckomenyer. Jag får väl ta och kolla in boken i butiken snart och bilda mig en egen uppfattning. =)

4. Wohoo, spännande lycka till!

5. J: eller ta tillbaka boken jag snott från dig :) den innehåller ju också veckomenyer.

Elenore: tack! :)

6. […] är vi mitt inne i Ericas raw food-meny och idag på dag 9. Det har gått oförskämt lätt hittills, även om vi tagit oss ett par mindre […]

7. […] 3 veckor senare har vi lagat i princip alla bokens recept och tagit oss igenom det längsta av programmen. Vi följde det dag 1-19, med vissa avvikelser eller receptbyten fast fortfarande i råkostens namn. Sista helgen valde vi att göra ett planerat undantag för att fira en födelsedag inom släkten som inte riktigt gick att styra över till raw food för vår skull. De två sista dagarna efter det återgick jag till programmet medan sambon åt huvudsakligen raw med vissa undantag. Dessa två dagar var de svåraste under hela perioden, intressant nog. Som en följd antingen av undantaget som faktum eller maten vi åt var jag var betydligt mer sötsugen dessa sista dagar än någon annan av de tidigare 19 dagarna. Fascinerande annars hur lätt det varit att inte äta varken choklad, godis eller andra onyttiga snacks på så pass lång tid. […]

8. Tack for du delar av med dig av din erfaring i gjenomgäng av boken Eanie.Jag sjelv har inte provat programmet gjennom,men några recept(eter til vanlig mycket raw,men det vil dermed inte seja jag eter riktig:)Jag gillar Erikas böcker mycket och brukar dom jevnlig,tycker recepterna er så ”ren”ärlig och okompliserad med goda råvaror:)

9. Ja, hon visar fint att raw food inte behöver vara komplicerat eller tvunget kräver lång tillagningstid. Gillar recept som är snabba och enkla att göra.