Bovetegröt med kanel, banan och physalis

Jag har gjort ganska mycket med bovete, inklusive grodda, snabbgrodda och även koka, men att bara blötlägga och mixa till gröt direkt som här, tror jag inte jag gjort. Jag hittade receptet i boken jag skrev om nyligen: Viebeke Amdisens Pigg & glad med raw food. Snabb och god frukost som kan varieras oändligt med olika frukter och bär.

Bovetegröt med kanel, banan och physalis

  • 2 1/2 dl bovete, blötlagt 30 minuter
  • 1 mogen banan
  • 1/2 tsk kanel
  • 1/4-1/2 msk honung eller agave

Dekoration: 5-10 färska physalis eller annan frukt

Skölj det blötlagda bovetet noga, så att slemlagret försvinner. Häll sedan alla ingredienser in en matberedare och mixa. Skrapa vid behov ner det som fastnar på sidorna i matberedaren ett par gånger.

Dekorera med frukten och servera.

~ av eanie på 09 februari 2012.

2 svar to “Bovetegröt med kanel, banan och physalis”

  1. Vad vackert det blev :-)

  2. Tack, Vilda :) Hoppas det är bra med världsresenärerna!

Kommentera

 
