Boktips: Pigg & glad med raw food

Jag är nog allt lite kär i den här boken; danska Vibeke Amdisens Pigg & glad med Raw Food, nyligen översatt till svenska och utgiven av Optimal Förlag. Otroligt snygg och färgglad, och maffig är den också. 288 sidor och inbunden väger den lika tungt som Pure Food and Wines moderna klassiker, kanske på mer än ett sätt.

Med så många sidor får man förstås plats med lite annat än bara recept. Den är fylld av bakgrundstexter till kost och raw food, ingredienser och tips mm. Och ett förord av Anna Maria och Brian Clement, no less. Och något ‘bara’ är det inte heller med recepten. Så fort jag fick boken i min hand började jag skriva på en lista som jag sedan betat av recept för recept. En del av dem kommer jag att återkomma till här på bloggen, andra hann ätas upp innan kameran ens hann fram.. Så här långt bara positivt. Något ställe tyckte jag att man kunde haft en sidhänvisning till annat ställe i boken och någon annanstans att man hade valt ett lustigt ord, som fick mig att börja fundera på vilken den danska motsvarigheten kunde ha varit, men recepten – som inte bara är raw utan också veganska – och smakerna har jag så här långt bara haft glädje av. Det är många, tjusiga och stora foton och inte mycket konstiga ingredienser. Jag gillar också att hon speciellt märkt ut recept som är helt fria från socker.

Jag noterar i slutet av boken en praktisk sammanställning av raw food-resurser: webbutiker som säljer råvaror, internetforum, filmer, tidskrifter, restauranger, caféer mm. Där är många tips, men det skulle kunnat vara många fler. Ett antal har man i den svenska utgåvan behållit de danska tipsen när svenska motsvarigheter finns. Lite synd, men en hel del svenska tips finns också med, och vi kan ju för all del också ha nytta av de danska.

Allt som allt en mycket trevlig nyhet och ett vackert tillskott till det svenska raw food-biblioteket. Köp, låna, läs!

Mer om boken och författaren här.

Tack till Optimal Förlag för rec.ex.

~ av eanie på 26 januari 2012.

8 svar to “Boktips: Pigg & glad med raw food”

  1. Oj så spännande! Den måste jag spana in vid tillfälle.

  2. Ja, gör det, tror det här kan vara din gata. Bör dyka upp i butik också, vilket ju inte är fallet med r f-böcker, men den här är tillräckligt lättillgänglig för succé på bokhandelshyllorna.

  3. Jag har den på danska. Älskar den! Det enda jag inte gillar är att det inte finns några referenser, det står t ex på flera ställen att ”enligt vetenskapliga undersökningar…” och då vill man ju klart veta vilka undersökningar det rör sig om.

  4. Åh ser ut att vara en jättefin och inspirerande bok! Mycket och vackra bilder är ju halva grejjen ;))

  5. Jana: Ja, det är en poäng när man åberopar just vetenskap. Jag gissar att man tänkt att det är främst en (o)kokbok och satt ambitionsnivån därefter, men kanske att man kunde nämnt i texten vem som gjort studien eller vem som påstår det så hade den som är nyfiken något att gå på om den som vill läsa mer. Det finns en del referenser i slutet men de är mer allmänna än inriktade på forskning.

    Malin: ja, tjusiga foton är viktigt i matböcker :) Åtminstone om man som jag äter med ögonen :) (Också, inte enbart ;))

  6. Härligt! Är den bra för oss som inte kan ett dyft om raw food? Är den pedagogisk nog tar jag mig nog en titt – jag älskar alla varianter av ”kok”böcker <3

  7. Jag såg den i 2 olika butiker idag så du kan lätt ta dig en titt, det är det värt. Den är inte inriktad specifikt på nybörjare men den har mycket om raw food och kost, och ingredienser, teknik och utrustning i recepten är inte speciellt svåra. Jag tror absolut det kan vara nåt för dig om den tilltalar dig i övrigt.

  8. […] blötlägga och mixa till gröt direkt som här, tror jag inte jag gjort. Jag hittade receptet i boken jag skrev om nyligen: Viebeke Amdisens Pigg & glad med raw food. Snabb och god frukost som kan varieras oändligt […]

Kommentera

 
