Grön vetegräsgazpacho

Jag älskar grön mat. Jag misstänker att det märks på mängden sådan bland de senaste 5 inläggen.. Därför kan jag förstås inte låta bli att bidra till Matrepublikens gröna kampanj. Jag är inte med och tävlar, men det hindrar ju inte att man kan vara med och uppmärksamma cancer, inte sant.

Mer om gyncancer som är den form den gröna färgen står för i det här sammanhanget.

Receptet är från Renée Voltaires receptbok Salig Blandning, men jag har ändrat lite i det:

Vetegräsgazpacho, 1 portion

  • 1 mogen tomat
  • 1 grön paprika, urkärnad
  • ½ del mandlar
  • 10 persiljekvistar
  • saften från ½ lime
  • 1 tsk lantbuljongspulver
  • 5 cm ingefära, skalad
  • 1 msk vetegräspulver
  • ett par nyport salt
  • 1 dl vatten
  • basilika till dekoration

Mixa alla ingredienser till en soppa. Låt gärna stå någon timme så kommer smakerna fram mer, men går också att äta direkt.

~ av eanie på 08 november 2011.

9 svar to “Grön vetegräsgazpacho”

  1. Hej Eanie!

    Ser förbaskat delikat ut!
    Kanske en ogenomtänkt och imbecill frågeställning, men jag funderar över vetegräset (pulvret) och om det månde innehålla enzymhämmare; eller om det enkom gäller vetekornen?

    Mvh

  2. Hej Kvittot!

    Jag är inte påläst nog om enzymhämmare i vetegräs för att svara med säkerhet på den frågan, men vad jag läst om enzymhämmare så är ett sätt att bli av med eventuella sådana att grodda (ett annat att koka). Vetegräspulver görs på gräset snarare än kornet – som fått gro och växa till gräs.
    Sedan ska man inte äta gräset helt av andra orsaker (magen kan inte hantera fibrerna, därför juicar man t ex), men jag har inte läst något om att enzymhämmarna skulle vara en av dem. Men ta inte mitt ord för det :) Bättre kolla vetenskapliga böcker och tabeller om du vill veta säkert.

  3. Låter grymt spännande! Och bilden är ju alldeles fantastisk (som vanligt) – vilket konstverk!

  4. HURRA för dig som uppmärksammar det här! HURRA!

  5. Tack Alexandra! :)

    Charlotta: så gärna.

  6. This sounds so delicious and perfect for our summer here in Australia!

  7. Wish we had some summer heat :) Soon Christmas tho, which will be nice.

  8. Älskar raw soppor! Gjorde en variant härom veckan med avokado och nässlor. NOM! Fin och inspirerande blogg du har förresten *lägger bland favoriter*.

  9. Tack, Malin! Avokado och nässlor låter spännande, får ta och titta in hos dig :)

Kommentera

 
