Dag 4: chokladsmoothie

OK, jag erkänner, det här är ingen grön smoothie. Men den innehåller trots det en massa nyttigheter: kakao med massor av antioxidanter och dessutom innehåller smoothien gott om fett – nyttigt fett. Men allt med måtta förstås, och jag valde att ha den här som fikasmoothie. Väldigt god, om jag själv får säga det.

Chokladsmoothie med kokos, 1 stor kopp

  • 1 dl naturella cashewnötter, blödlagda om du har tid
  • 1-2 dl vatten
  • ½-1 msk kakao
  • 1 tsk kokosolja (jag använder en god sort som smakar mycket kokos. Köpt här)
  • sötning (t ex en skvätt agave, eller ett par mjuka dadlar som är vad jag använde)
  • is (kan uteslutas. Ta i så fall mer vatten istället)

Blötlägg cashewnötterna om du har tid (från 1 h och uppåt. Om du inte har tid med detta kan du hoppa direkt till nästa steg.) Häll av vattnet och skölj nötterna.

Stoppa nötterna, tillsammans med den mindre mängden vatten och kakao, samt kokosolja, sötning och eventuell is, i en mixer och blanda. Smaka av och tillsätt mer kakao om du vill ha starkare smak. Jag använde 1 msk rå kakao, som ibland smakar lite mindre än vanlig. Kolla konsistensen. Häll i mer is om du vill ha tjockare, men tänk också på att isen ju späder ut smaken. Justera övrigt efter tycke och servera sedan omgående.

~ av eanie på 03 oktober 2011.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: