Dag 3: äppelsmoothie med chiafrön

Om man vill ha inspiration till vad man kan ha i sina smoothiesar kan man förstås söka på nätet, men man kan också ta sig en titt i Victoria Boutenkos bok Green For Life, som är något av en smoothiebibel (och som jag även skrivit om här). I den skriver hon om varför det är så nyttigt med gröna smoothies och förstås finns det också med några recept. Boken finns numera översatt till svenska och heter då Grönt för livet. I den hittade jag dagens recept som innehåller bl a äpplen och chiafrön. (Chiafrön hittar man numera i många dagligvarubutiker, bl a under märket Naken.)

Äppelsmoothie med chiafrön

  • Blötlägg 1 msk chiafrön i 2½ dl vatten, i 1 timme

Mixa sedan chiafröblandningen i mixer tillsammans med

  • 4 äpplen, skalade och urkärnade
  • juice från ½ citron
  • 4-5 grönkålsblad (eller någon annan bladgrönsak)
  • 1 kvist mynta (kan uteslutas)
  • 5 dl vatten (smoothien blev ganska rinnig, så börja med hälften är mitt tips)

Jag hade även i 1 tsk vardera spirulina och vetegräspulver.

~ av eanie på 02 oktober 2011.

6 svar to “Dag 3: äppelsmoothie med chiafrön”

  1. Åh, jag vill, jag vill! Fast jag väntar ett tag till – jag har just snubblat över det här med rå mat och insett att det verkar stå för allt jag inte visste att jag saknade i mitt tidigare matliv. Jag ska börja i den änden.. sedan kommer jag!

    Stort tack för en informativ och fin blogg.

  2. Vad kul att du upptäckt råkost, Sara! Det är bara att sätta igång :) En smoothie är ett enkelt sätt att starta (det finns enklare och mer lättdruckna än just denna gröna) och kan drickas som till vad du annars äter/ätit tidigare (t ex till frukost med eller utan vanliga mackor). Innehåller mycket nyttigheter. Hoppas du kommer igång med något (smoothie eller annat) :)

  3. Smart med chiafrön i! Det borde väl mätta lite extra?

  4. Åh, vilken underbar blogg du har, varför har jag inte varit HÄR tidigare? Ska genast lägga till dig och dina recept så jag kan följa vad du sysslar med =D

  5. Ja, alltså sådär. Ofta har jag en eller två bananer i mina smoothie, och mer än det tror jag inte det mättade. Den var annars spännande den här. Nog inget för nybörjaren. Bättre med chokladen jag gjorde idag då :)

  6. Välkommen hit, Alexandra. Jag känner till din blogg sedan tidigare ;)

Kommentera

 
