Bokrecension: Raw food med två detoxveckor

För ett tag sedan skrev jag om att en ny svensk raw food-bok var på väg att ges ut. Boken heter Raw food med två detoxveckor och är skriven av Ulrika Davidsson. Den finns vid det här laget i handeln, och jag har både hunnit läsa och laga en del ur den.

Jag ska börja med att säga att det är en jättefin bok med många fina bilder och gott om färgglada recept (bläddra i den här). Den har redan kommit till användning en hel del hos oss och blivit ett uppfriskande tillskott i okokbokssamlingen. Det finns trots allt inte så många liknande böcker på svenska som fokuserar på mat (aningen fler på tema dessert).

Men jag har lite invändningar, eller en stor, snarare: titeln. Den ger intryck av att det här ska vara en raw food-bok, inte sant? Jo, den innehåller råkost, men också pasta, ris, ägg, ost, stekta grönsaker, kokt quinoa mm som inte ens är gränsfall. Detta faktum innebar något av en tvärnit för mig, för jag hade hoppats kunna utföra en (rå) tvåveckorsdetox efter boken (ni gissar säkert var jag fick den idén ifrån), men det visade sig att den detoxen skulle innebära en hel massa mat jag till vardags inte äter. Och nej, jag tycker nog att en kost baserad på tidigarenämnda exempel knappt ens är en detox. Inte där jag startar från i alla fall. Det är mer eller mindre vad jag äter till vardags redan: grönt och blandat, minus djurprodukterna.

Där har ni min besvikelse i ett nötskal. När jag väl insåg att vad förlaget menar med ’till största delen rena raw food-recept’ (som baksidestexten utlovar) är, att de flesta av recepten innehåller mestadels raw food – och sedan jag kommit på ett flertal alternativa titlar som jag tyckte passade bättre – kunde jag släppa besvikelsen och istället fokusera på de recept i boken som faktiskt är råkost (för sådana finns också) och på dem som man lätt själv kan göra råa: utesluta äggen, grodda quinoan istället för att koka den osv.

Och där började jag gilla boken. Som sagt är den fin, med färgglada foton och en hel del nya rawrecept, så jag kan absolut rekommendera att ta sig en titt på den i bokhandeln. Och för den som börjar på ett annat ställe matmässigt, som äter kött eller allmänt onyttigt till vardags, så blir det här säkert också detox. Jag kan även se den som en idébok för alla som äter blandat rått och tillagat, och det skulle funka fint att marknadsföra den mot dem som vill gå över till en helraw livsstil: s k övergångsmat.

En idé för att innefatta alla dem i landet som vill äta hel- eller high raw vore att skapa nivåer på recepten: att ge alternativ i de recept som innehåller tillagat. Palsternacksris istället för råris t ex, berätta hur man groddar nämnda quinoa och föreslå att skippa stekningen av grönsakerna när man vill höja rawribban.

Tack till ICA Bokförlag för recensionsexemplaret! Mer om boken här.

~ av eanie på 20 juli 2011.

6 svar to “Bokrecension: Raw food med två detoxveckor”

1. jag håller med dig i din recension. jag blev väldigt förvånad när jag öppnaden för första gånger och såg att den inte var så rå som titeln fick den att låt.

sv: ett lite sent svar på din fråga, men här är det bara bra. planerar och funderar kring hösten samtidigt som jag njuter av den korta svenska sommaren :)

du får ha en underbar helg :) kram

2. Två saker: författarinnan har redan skrivit en bok om LCHF, hur går det ihop med författandet av denna bok? Man blir ju lite nyfiken på hur just hon äter, vad hon egentligen tycker och tänker om mat, diet och kosthållning. Det om det.

Det andra är att jag behöver din och andra raw foodares tips och råd. Jag skall imorgon bjuda på en raw foodpaj av något slag, till människor som aldrig någonsin ätit det eller kanske ens vet vad det är, så VILKEN paj rekommenderar ni som rätt så bombsäkert kommer att gå hem? Jag har själv bara prövat den som finns på Dahls här i Göteborg, Ericas paj, så jag är alltså själv novis, snälla tipsa mig!

Vänligen Lisa.

3. Hej Lisa!

Ursäkta för sent svar! Jag har varit bortrest. Hoppas att pajen blev bra!

Ang LCHF så är det inte mitt område så jag kan egentligen inte uttala mig. Jag ser inte mycket spår av det i den här boken, baserat på det lilla jag vet om den dieten (om jag får kalla det så). Hon skriver en del inledningsvis om sin bakgrund och hur hon utvecklats över åren. Jag vet inte om hon lämnat LCHF. Vill minnas kapitlet som att hon använder raw och detox i vissa situationer (till sig själv + tror hon är kostrådgivare. Ta gärna en titt på kapitlet när du är i bokhandeln) snarare än att hon lever raw.

4. Molly: ja, eller hur är det lite märkligt med titeln? Kul att se att du fortsätter blogg, Molly!

kram

5. Oj så knasigt det låter med denna bok. Jag bor i Spanien i år och har därför inte hört någonting om den men det känns som väldigt mkt PR. D.v.s att Ulrika hoppat från GI till LCHF och sedan tryckt sin bok med en Raw Food titel bara för att det säljer.. Synd!

6. Jag gissar att det mest är en lite dumt vald titel. Boken innehåller annars en hel del raw, så jag har den just nu på lån till en vän som vill prova lite light-raw och där funkar den. Däremot synd att så många av middagsrecepten innehåller ost, som vi inte äter. Jo, visst kan man bara utesluta men trevligare att slippa.