Chiagröt med banan och cacao nibs

Favoritfrukosten just nu:

Chiapudding med banan och cacao nibs, 1 stor portion

  • 4 msk chiafrön
  • 2 dl mjölk (t ex cashew- eller mandel-), mer om du vill ha till servering också
  • ½ tsk vaniljpulver
  • ev 1 tsk agave (behövs knappt om bananen är mogen)
  • 1 banan, skivad
  • cacao nibs till dekoration

Rör samman alla ingredienser utom cacao nibs och banan. Chiafröna suger åt sig vätskan och bildar en grötliknande blandning på 20-30 minuter, men du kan också förbereda gröten några timmar i förväg och ställa i kyl. Ta fram och rör runt ett par gånger för att få en jämn gröt. Strössla på skivad banan och cacao nibs strax före servering.

Annonser

~ av eanie på 05 juni 2011.

2 svar to “Chiagröt med banan och cacao nibs”

  1. Det låter gott (bra och hälsosamt) men ser mystiskt ut, så jag måste fråga – hur smakar det?! Var köper man såna fröer, och kan man använda dem till nåt annat än gröt också?

  2. Hej! Ursäkta sent svar.

    De smakar egentligen inte så mycket i sig själv, de är mer en konsistens. Som små uppsvällda frön. Det är en del av det fina; att man kan sätta smaken själv och på sätt variera väldigt mycket. Man kan f ö också mala sönder fröna och få slätare gröt, och du kan använda dem i bakning: i muffins och scones t ex.

    Jag har köpt chiafrön hos Kiviks lilla råa/Råvarubutiken och innan dess har jag köpt utomlands, men nu finns de i välsorterade hälsokostar också, och ganska många webshopar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: