Cashewmjölk

När jag gjorde den här mjölken använde jag en del av den omgående till att lägga chiafrön i blöt. Jag noterade då att fröna uppförde sig aningen annorlunda än de gjort med andra mjölksorter som jag tidigare använt till precis samma uppgift; hampa-, mandel– och köpt havre- t ex. Med cashewmjölken sög fröna åt sig fukten avsevärt snabbare, vilket var lite lustigt att se. Jag funderar på om det finns ett samband med fettinnehållet i respektive mjölk. Någon som vet?

Cashewmjölk

  • 1 dl naturella cashewnötter, blötlagda några timmar
  • 3 dl vatten
  • ½-1 tsk vaniljpulver
  • liten skvätt agavesirap, eller annan föredragen sötning

Häll de blötlagda nötterna och övriga ingredienser i en mixer och kör igång den någon minut. Stanna mixern och smaka av. Tillsätt mer vanilj eller agave om så önskas, eller – om du vill ha mjölken tunnare: mer vatten.

Sila vätskan genom en nötpåse eller sil. Krama påsen eller tryck nötmassan mot silen med en sked för att få ut så mycket som möjligt av mjölken. Använd till t ex chiagröt, bovetecrunch eller avnjut som den är.

~ av eanie på 27 april 2011.

6 svar to “Cashewmjölk”

  1. MMM

  2. Synd att jag är allergisk mot cashew, det är ju så gott vet jag (har provat fast jag inte borde).

  3. Det fina är att mjölk går att göra även på andra nötter, mandlar och frön. Hampafrömjölk, t ex, är en av mina favoriter pga näringsinnehållet. Om man nu inte är allergisk förstås :)

  4. Home-made nut milks are the best! I’ve also made rice milk and quinoa milk, both of which were great alternatives to cow’s milk :-) This sounds lovely!

  5. I’ve wanted to try making my own rice milk for some time. And quinoa milk! Will have to keep experimenting :)

  6. […] dl mjölk (t ex cashew- eller mandel-), mer om du vill ha till servering […]

Kommentera

 
