Chokladchiapudding

Jag har experimenterat med chiapudding med chokladsmak i veckan och tycker mig nu ha kommit fram till en variant som jag är nöjd med. Jag skulle vilja beskriva den som en chiapudding med chokladsmak snarare än en raw variant på chokladpudding.

Chiafröna behöver tid på sig för att bilda pudding så förbered några timmar i förväg, alternativt dagen innan. Jag serverade sedan med lite mjölk och cacao nibs.

Chokladchiapudding, 1 stor portion

  • 3 msk chiafrön
  • 1,5 dl mjölk (t ex hassel- eller mandel-), mer om du vill ha till servering också
  • 2 tsk kakao (rå om du har)
  • ½ tsk vaniljpulver
  • 1-2 tsk agave (kan uteslutas)
  • cacao nibs till dekoration
  • en liten nypa havssalt

Rör samman kakaon med 1 msk av mjölken och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Rör runt ett par gånger, så klumpar sig chiafröna mindre. Ställ sedan i kyl några timmar. Ta gärna fram och rumstemperera puddingen innan servering. Man kan också använda vatten istället för mjölk till själva gröten.

~ av eanie på 17 mars 2011.

4 svar to “Chokladchiapudding”

  1. Jag är nyfiken på chiafrön länge men undrar var man kan köpa dom? Och hur smakar de? Jättefin blogg!

  2. denne skal keg prøve :D

  3. Hej Julia, tack!
    Chiafrön smakar inte så mycket egentligen. De är mer som konsistens, förtjockare. När man äter kan man känna att de är som mjuka korn (typ). Det man har i sätter smaken.
    Jag har köpt bl a när jag varit på Kiviks lilla råa. Jag är ganska säker på att de har i sin webbshop Råvarubutiken också (annars fråga dem). Annars har jag också köpt utomlands, när jag råkat springa på en billig storpack. Gissar att de dyker upp i vanliga hälsokostbutiker också så småningom.

  4. Det får du göra, Liller :) Jag äter den t o m som frukost emellanåt c:

Kommentera

 
