Råa böcker

Jag tog på mig att skriva ett litet inlägg om raw food-(o)kokböcker jag gillar efter en fråga förra veckan, men insåg sedan att jag nog faktiskt skrivit om de flesta av dem redan (kategori Böcker & Tidningar till höger). Det var emellertid ett bra tag sedan i vilket fall, så det borde vara OK att skriva ett samlingsinlägg.

Bland de svenska rå-böcker vi äger har jag använt mig väldigt mycket av Renée Voltaires Peace, Love and Food och Erica Palmcrantzs Raw food på svenska. Jag gissar att dessa inte är nyheter för någon vid det här laget, så jag skippar raskt vidare till nämnda matkreatörers senaste matböcker med mer och mindre raw i: Salig blandning respektive Raw Delight. Dessa har jag själv ännu bara nosat på, men det jag lagat har varit gott och lätt, och det finns massor att inspireras av för dem som annars helst inte följer recept.

I kategorin svenskt finns också e-böcker: Karolina Normans Love Raw’s e-book 2009 och Johanna Bests Loving Life – Loving Desserts (på engelska förvisso). Jag har även en del andra e-böcker på engelska, men eftersom det är långt mellan mitt kök och min dator är det tyvärr sällan jag använder dem. En som jag dock har använt en hel del, i synnerhet när jag var nybörjare, är Karen Knowlers 50 Quick, Easy, Healthy & Delicious Raw Food Recipes som innehåller precis vad den heter.

Tryckta böcker på engelska finns det massor av fina. Jag har en handfull eller två, alla inte uttalat raw. De jag använt mig mest av är Victoria Boutenkos Green For Life, Ani Phyos Ani’s Raw Food Kitchen samt Ani’s Raw Food Desserts, Douglas N Grahams 80/10/10 Diet och Matt Amsdens RAWvolution. Utöver detta har jag lika många till som jag av någon anledning sällan får använt.

Det finns sedan också gott om raw food-böcker på andra språk, t ex danska, men dem har jag liten koll på, utöver att jag bläddrat i ett par.

Vilka är era favoriter bland raw food-böcker, svenska som utländska, recept eller annat? Vilka använder ni mest, och vilka har som vissa av mina blivit stående i hyllan?

~ av eanie på 26 januari 2011.

8 svar to “Råa böcker”

  1. Hej!

    Kolla den här http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9789522540027
    Boken innehåller råa resepter, fina bilder och mycket information om levande föda (på finska :))!

  2. Just nu har jag en kärleksaffär med Voltaires Salig blandning – den är superinspirerande! Annars gillar jag också Erikas böcker. Tror att de svenska känns närmare till hands eftersom de oftast använder ingredienser som inte är så svåra att få tag på (ngn som vet var man hittar jicama i Sverige tex?). Bland de böcker jag nästan aldrig använder finns Raw Food Raw World av Sarma och Matt. Den har så himla mycket fokus på young coconuts och andra svårtillgängliga råvaror som är out of season.

  3. vilka bra tips! :) jag har några av dessa böcker och jag gillar de alla, fast sarmas är mest en fin inspiration, har bara tillagat en sak ur den… nej två, chiapudding också :D
    ha det bra! kram

  4. Ella: Vad kul! Hade ingen koll på den alls.

    Jenny: Visst är den fin, Salig blandning? Och Sarma, jag har hennes senare och den är superfin och innehåller mycket läsvärt, men det är det där med ingredienserna som avskräcker lite.

    Molly: Jag får se till att få provat lite recept ur min Sarmabok, helt enkelt =) Finns ju säkert sådant man kan göra om man letar, och annars går det säkert att improvisera.

  5. Hej min favorit är absolut just nu Vibeke Amdiesens bok (http://vibekeamdisen.typepad.com/). Fantastiska recept! Annars är det mycket Reneé Voltaire och Juliano som jag gillar. Har skaffat en hel del böcker som just använder young coconut som tyvärr fått förpassas till bokhyllan.

  6. Det får jag instämma i.

    Kul du tittade inom och sa hej!

  7. Den här inspirerar mig mycket stundtals, lättillgänglig, vacker, liten och matnyttig. Inte hört talas om den nåt särskilt dock, så jag trillade på den av en slump: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1603424679

  8. Den har jag inte ens sett tidigare, så det var kul.
    Jag har precis skaffat Kris Carrs Crazy Sexy Diet och njuter av att läsa den. Bara lite recept, resten text om att förebygga cancer (och andra sjukdomar) och lva till fullo. Älskar henne, tycker att hon är härlig och inspirerande.

Kommentera

 
