Lucka 24: eanies mandelbullar

Som ett alternativ till stekta köttbullar har jag gjort dessa mandelbullar. De kan kryddas och smaksättas lite som man vill. Jag gillar dem syrliga så jag har i mycket citronsaft, men man kan lika väl ha i t ex vatten istället.

eanies mandelbullar

  • 2 dl mandel, blötlägges ett par timmar i förväg
  • 1 morot, skalad
  • röd- eller annan lök om så önskas
  • salt
  • kryddor, t ex kryddnejlika, kryddpeppar, muskot eller andra juliga smaker
  • 3-6 msk citronsaft (alt vatten)

Blötlägg mandlarna ett par timmar i förväg. Häll sedan av vattnet och skölj mandlarna en omgång innan de får rinna av.

Mixa mandeln grovt i mixer eller matberedare. Tillsätt morot, salt, kryddor och ev lök och mixa igen. Tillsätt citronsaft/vatten lite efter lite tills du får en lagom kletig konsistens. Det ska gå att forma bullar som håller ihop och behåller formen. För mycket vätska ger lösa bullar.

Det, kära vänner, var den 24:e och sista luckan i den råa julkalendern. Vi hörs igen om några dagar. Tills dess önskar jag er en riktigt mysig och harmonisk jul!

~ av eanie på 24 december 2010.

3 svar to “Lucka 24: eanies mandelbullar”

  1. Mums de ser smarriga ut!

  2. Vilket annorlunda ”köttbullsalternativ”! Snygg form fick du till också.

    Vilken intressant blogg du verkar ha, här kommer jag kika in fler gånger.

  3. J: det var de (tyckte jag :)). De kan smaksättas ganska vilt, precis som vanlig köttfärs, antar jag.

    Erka Perka: kul att du hittat hit! Du är så välkommen att titta runt. Blir jag bara glad av =)

Kommentera

 
