Lucka 17: Majas syrade rödkål

Jag har länge varit nyfiken på att att syra egna grönsaker, men inte kommit mig för, så när Maja som bloggar på Matikvadrat skickade in det här receptet som bidrag till julkalendern blev jag skitglad.

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i den traditionella rödkålen på julbordet, så möjligheten till ett annat, dessutom hälsosammare alternativ, blev den andra flugan i samma smäll. Svårt var det inte heller, men det tar ca en vecka i anspråk, så vill du ha den klar till julafton (vilket inte är ett måste, då det inte främst är julkål) blir det till att sätta igång snarast. Det fina är att receptet inte kräver något som är svårt att få tag på.

Majas syrade rödkål

  • rödkål
  • vatten
  • salt
  • kryddor, t ex torkade hela nejlikor

Så här skriver Maja:

Riv eller skär rödkål och lägg i en burk med patentlock och gummiring, så att det fyller burken. Lägg på en vikt (jag använde en väldiskad sten). Låt ligga ett tag tills det sjunkit ihop, då kan man fylla på igen.

Koka vatten med salt. Jag gillar ganska rejält saltat vatten. Låt saltvattnet svalna.

Lägg kryddor i burken med kålen. Jag la i några kryddnejlikor, det blev jättegott! Lägg ett rödkålsblad över den rivna kålen, så att det täcker, och lägg stenen på bladet, som tyngd. Häll på vatten så att det står några centimeter över kålen.

Låt stå i rumstemeperatur i en vecka. Ställ sedan in i kylen för att avstanna syrningsprocessen.

*Kommentar: Burken kommer troligtvis att börja fräsa och läcka under veckan. Majas råd var att låta den hållas, så lugnar den sig efter ett tag. Öppnar du burken under tiden den pyser kan det spruta rådkålssaft åt alla håll.

Jag följde Majas råd och lät kålen hållas. Mest läckte burken – trots gummiring och låsmanick i metall på burken – innan jag la en tung gatsten på efter någon dag. Då blev det mindre lila vätskespill, men kanske var det för att jag fyllt burken väl mycket och den då redan gjort sig av med tillräckligt med vätska. Min omgång har ytterligare ett par dagar kvar innan jag smaktestar.

Receptlänk.

~ av eanie på 17 december 2010.

6 svar to “Lucka 17: Majas syrade rödkål”

  1. vad kul att du satt igång med rödkålen :D Hoppas den blir lika lyckad som min, jag gillar den verkligen! Ett tips är att använda ”saften” som bildas istället för vinäger eller citron i dressingar. Gott och bra för matsmältningen!

  2. […] Kolla in eanies julkalender, mitt recept var med igår […]

  3. Den blev jättegod, Maja!

  4. vad bra :) God Jul och tack för en jättefin kalender, vilka coola recept!!!!! :D

  5. Aha! Det var den här syrade kålen du nämnde i en kommentar. Måste jag bara prova. Kul!

  6. matikvadrat: tack själv! tycker att vi gjorde bra ifrån oss allihop =)

    Erka Perka: Ja, precis! Den var ett kul experiment och gav mig mersmak för vidare syrning.

Kommentera

 
