Lucka 16: InSpiral Chocolate

Lucka 16 innehåller varken recept eller restaurangbesök, utan en råchokladrecension. Jag har nämligen hittat vad jag tror är det närmaste vi kommer en raw motsvarighet till Aladdinasken!

Jag har vid det här laget trövlat igenom en hel del råchokladmärken här på bloggen (se Produkter->Choklad- samt Choklad & Co-kategorierna i högerspalten), men till min glädje dyker det fortfarande upp nya när jag minst anar det. Den här gången är det extra kul, eftersom jag har viss koll på chokladmakarna sedan tidigare, men då sedan jag ätit på deras café (läs om besök på InSpiral Lounge i London här). Att de sysslade med chokladproduktion (och mer därtill) hade jag ingen aning om.

Och så snygg choklad det är! För att inte tala om hur god… Jag har ännu inte satt i mig alla 6 av de lyxiga chokladpralinerna i min ask, men dem jag hunnit smaka går från goda, till jättegoda, till helt fantastiskt goda. Det är faktiskt så att jag ångrar att jag sansade mig och köpte 6-bitarsasken istället för den med 12.

Dessutom gör InSpiral ytterligare lite skojsiga choklader formade som tomtar, granar, änglar och snöflingor. Se chokladutbudet som det ser ut för tillfället här (jag antar att jultemat byts ut efter helgerna).

Ja, vad ska jag mer säga om InSpirals choklad annat än att det här nog faktiskt är en ny råfavorit – med reservation för att jag ännu bara smakat en del av smakerna (men jag gillade faktiskt t o m den vita, vilket är något av ett x i taket). Jag kommer definitivt att prova fler av de här. Det är inte Aladdin, och tur är väl det för jag minns dem som übersöta och vissa med smaker oskiljbara från varandra, men letar du efter råchoklad som inte bara är OK, utan t o m riktigt god, är de här klart värda en chans.

InSpirals choklad är handgjord i cafélokalen i London. Den sägs vara 100% raw, vegansk, gluten-, soja-, kolesterol- och tillsatsfri, samt ha lågt GI. Och bäst av allt, den finns att köpa inom Sverige. Än så länge hittar jag den bara hos Raw food shop, som tar 89 kr för den mindre asken jag köpte, där de olika sorterna är Barley Mint, White Raspberry & Almond, Goji Nut, Dark, White och Raspberry Rose.

Någon annan som smakat? Vad tyckte ni?

~ av eanie på 16 december 2010.

Kommentera

 
