Lucka 15: Lillers Mintchokladkaka

I lucka 15 besöker vi Norge och Liller som bloggar på Lovely Liller. Hon har gjort en smarrig Sjokko minte kake i tre lager som jag försökt översätta receptet på nedan. Hoppas att det blev rätt. Resultatet blev gott i alla fall!

Lillers Mintchokladkaka

Nedersta lagret

  • 2 koppar valnötter
  • 3/4 kopp färska dadlar (Får du inte tag i färska kan du blötlägga torkade i 20 min)
  • 1/2 kopp kakao

Blanda i en food prosessor. Tryck ut smeten i bottnen på en form.

Mittenlagret

  • 2 koppar macadamianötter eller/och cashewnötter
  • ca 1/2 cup agave (kan bytas mot honung eller annan sötning)
  • 10 droppar pepparmyntsolja
  • 3/4 tsk spirulinapulver (kan uteslutas, men ger grön färg)

Blanda i en blender eller food processor tills röran är “smooth like a tiger”. Sprid ut röran jämnt över lagret med nöt-chokladmassa.

Översta lagret

  • 1/2 kopp smält kakaosmör (smält i vattenbad så blir temperaturen inte för hög)
  • 1/2 kopp kakao
  • 1/4 kopp agave

Blanda samman ingredienserna och sprid ut över mintlagret.

Ställ härligheten att stelna i frys eller kyl ca 30 minuter. Tips: Som variation kan du prova att blanda i fler hackade nötter i botten- eller topplagret.

*Kommentar: När jag lagade receptet likställde jag kopp med cup. Jag tillsatte lite vatten i både topp- och mittlager, men det kan vara olika för olika ingredienser och maskiner. Nötterna till mittenlagret malde jag fint i kaffekvarn och blandade sedan med övrigt.

Receptlänk.

~ av eanie på 15 december 2010.

7 svar to “Lucka 15: Lillers Mintchokladkaka”

  1. Åh mums mums mums. Måste göra detta snarast!

  2. mmm så lekker den ble! :)

  3. Åh så gott det ser ut, måste testas!:) Var hittade du pepparmyntsoljan?

  4. Ja, den här rekommenderas :)

    Helena: jag har använt vanlig pepparmyntsolja från matbutik. Ingen aning alls om den är raw, men hade inte tid att få hem annat så det var inte mycket att fundera över den här gången. Hade varit intressant att veta huruvida den är raw eller ej dock.

  5. dagens lucka lät god.

    sv: det kanske var lite sent påtänkt från min sida, det bästa är kanske om jag önskar låtar :) kanske kan vi göra något nästa år?! :)

    får jag fråga vad du jobbar med, låter som du har mkt att stå i, jobbar du med hotell/restaurang? :)

    du får ha en fortsatt bra kväll! kram

  6. Hejsan, undrade om man kunde nyttja tex. cashew och solrosfrön istället för nötterna? Kan man kanske ha i färska blad av mynta istället för pepparmintsoljan och kanske spenat istället för spirulina?

    Undrar lite då vi har allergier…Vars hittar man kakaosmör – finns det i vanliga matbutiker typ Coop eller nått via nån rawbutik på nätet, någon sort – märke du rekommenderar?

  7. Jag tycker att du ska testa! Eftersom det är Lillers recept som skulle användas just som det var har jag inte experimenterat med det här receptet själv, men ofta går det fint att byta ut saker i raw food. Spirulinan är mest för färgens skull (och näringsämnena klart) så den skulle du kunna byta även mot en hel del saker. Och färsk mynta i lagom mängd skulle jag tro går finfint (pepparmynta då), så jag hade testat om jag var du :)
    Kakaosmör brukar jag köpa på nätet via råvarubutiken, men jag har sett det i ett par butiker i Malmö och Stockholm, så det kommer mer och mer.

Kommentera

 
