Lucka 13: Maries Julglögg

Dagens recept har jag själv varit ute med hoven och frågat om jag fick låna sedan jag såg det på Amandas blogg. Jag tyckte att det kunde passa bra till Luciadagens lucka.

Maries Julglögg

  • 1 liter hemmagjord äppeljuice (saftiga äpplen i en juicecentrifug)
  • 1 st kanelstång
  • 5 st nejlikor
  • ev en bit ingefära, torkad eller färsk
  • ev några pomeransskal
  • ev några färska apelsinklyftor med skal

Lägg alla ingredienser i en kastrull och värm till kroppstemperatur. Låt kryddorna dra en stund och tänk på att ju längre de drar desto starkare smak blir det. Ta upp kryddorna och häll upp i glöggglas och servera med russin och mandlar.

Tips:
Glöggen håller några dagar om du ställer in den i kylskåpet och du kan återanvända de kryddor du använde genom att skölja av dem och låta dem torka för att sedan använda dem vid nästa glöggparty.

*Kommentar: Jag lät blandningen, inklusive en bit färsk ingefära och några skivor apelsin, stå och dra över natt i kylskåp, innan jag tog ut och värmde upp den lätt.

Tyvärr blev min bild inte mycket bredvid Amandas vackra, men fantastiskt god var fruktglöggen oavsett!

Recept kopierat från Artali.

~ av eanie på 13 december 2010.

Ett svar to “Lucka 13: Maries Julglögg”

  1. Jag tycker din bild var mycket mycket bättre än min :) Och vad roligt att du tyckte om det! :)

    <3
    Amanda

Kommentera

 
