Lucka 12: Johannas Saffranssmoothie

Till 3e advent har jag något alldeles speciellt att bjuda på; en julhälsning i form av ett gästinlägg från svenska Johanna i danska Köpenhamn. Take it away, Johanna :)

Saffranssmoothie till svensk hemlängtan – hälsningar från ”det danske”

Som eanie tidigare nämnt i denna lucköppning händer det mycket på raw-fronten på andra sidan sundet – så härmed några hälsningar från ett vinterlikt Köpenhamn där jag är mammaledig med lille Buster. Det har varit super att med baby no 2 kunna springa förbi ställen som 42 Raw och Raw Tribe när man inte själv får chans att skapa så mycket i köket utan mest ammar och kokar the. Det är superkul att det poppar up ställen men också kurser, facebook-grupper, demos, föreläsningar att hämta inspiration från. Vi har ju liksom Sveriges Erika och Reneé också en del ”tunga” raw foodie-profiler såsom Caroline Fibæk, Vibeke Amdisen, och Jens Casupei men jag märker på FB och bloggar att folk inte låter sig imponeras så lätt utan gärna uppfinner själva hemma. Så håll utkik efter kreativa recept också på de danska bloggarna/sajterna! Ett ställe jag inte hunnit med ännu men nog drar barnvagnen förbi i veckan är SimpleRAW – supernära Hovedbanegården (Centralen) för er som är på besök.

Nu till något som jag gör när jag längtar hem till Sverige (det är en lite längre bit till mina rötter i Stockholm och Sälen) i dessa juletider: en saffranssmoothie som jag gjorde i ren hemlängtan första gången och som passar super till jul.

Recept – 1 person att njuta en december morgon:

2 dl mandelmjölk el rismjölk
1/2 dl kokosmjölk (light version är ok)
2 påsar a 0.10 g saffran
3 dadlar
1 frusen banan
2 tsk lecitingranulat (eller maca)

Kör allt i din blender – ta med den frusna bananen till sist. Toppa med kokosflagor och torkade mulberries.

Ha det så mysigt i julstöket – vi ses/hörs på eanie’s el twitter.

/@johannaolesen

Foto: Johanna Olesen

~ av eanie på 12 december 2010.

5 svar to “Lucka 12: Johannas Saffranssmoothie”

  1. Åh, jag älskar saffran! Får testa :)

  2. Such a pretty drink! I know how much you Swedes love saffron, especially at this time of the year! ;-D

  3. We do indeed :)

  4. Den här ser helt fantastisk ut. Ser fram emot julafton då jag tänkte fixa mig en egen saffranssmoothie!

  5. Ja, och en så bra idé! Jag har själv aldrig tänkt tanken på att stoppa saffran i smoothie. Finfint!

Kommentera

 
