Lucka 8: Vibekes råa ostpinnar

I lucka 8 återvänder vi till Danmark. Jag har hämtat ett recept som jag tyckte såg spännande ut från Vibeke Amdisens blogg. Det är ostepinde, eller ostpinnar, som jag översatt dem till. Mina blev kanske inte riktigt lika snygga som hennes, men goda var de!

Vibekes råa ostpinnnar

  • 11 dl solrosfrö
  • 1 dl färskpressad citronsaft
  • 1 dl soya
  • 2 vitlöksklyftor

Mal 6 dl solrosfrön i matberedare och sprid sedan ut på en stor tallrik.

Häll resten av solrosfröna i matberedaren och tillsätt citronsaft, soya och vitlök. Mixa tills du får en jämn massa.

Forma med hjälp av en sked avlånga pinnar. Rulla dem på tallriken med malda solrosfrön så att pinnarna täcks.

Lägg försiktigt över ostpinnarna på en plåt med teflex eller bakplåtspapper, och torka i ugn eller dehydrator på ca 42°C i 18-24 h. Vänd någon gång under vägs.

Servera med dip eller paté.

*Kommentar: jag hade mina i ugn över kväll och natt; kanske 12-14 h.

Receptlänk.

När vi ändå är inne på Vibeke Amdisen vill jag passa på att tipsa om hennes nyutkomna danska receptbok Glød og glæde med Raw Food. Jag fick chans att bläddra i den när vi var i Köpenhamn nyligen och den såg riktigt fin ut. Mycket spännande som händer i Danmark på rå-fronten just nu!

~ av eanie på 08 december 2010.

Kommentera

 
