Lucka 7: eanies juliga hampamjölk

Idag bjuder jag på en egen kreation: hampamjölk i julig tappning. Jag förberedde drycken på kvällen så att den skulle kunna stå och dra sig med kryddorna över natt.

Julig hampamjölk

  • 4-5 msk skalade hampafrön
  • 1 liter vatten
  • en nypa vaniljpulver
  • 1 kanelstång
  • 3-5 hela kardemummakapslar
  • ev agave att söta med

Mixa hampafrön och vaniljpulver med vatten i mixer. Tillsätt kryddorna och ställ att dra över natt i kyl eller sval.

Ta fram och låt stå och få rumstemperatur, alternativt värm upp lite lätt på spisen. Smaka av och tillsätt eventuellt lite agave eller annan sötning om så önskas.

Mjölken kan också göras på oskalade hampafrön. Blötlägg dem då en timme eller två i förväg. Skölj av, häll i mixerkannan med vanilj och vatten. Mix och sila sedan genom nötpåse (vanlig sil funkar också). Fortsätt enligt receptet ovan.

~ av eanie på 07 december 2010.

8 svar to “Lucka 7: eanies juliga hampamjölk”

  1. Å så gott, kan man ha något annat istället för hampa? min var slut :(

  2. mums vad gott :)
    kan nog passa jättebra till en julig chiapudding :)
    ha en bra dag! kram

  3. förresten. kan jag får låna/”sno” bilden till din julkalender till min blogg? tycker det är jättekul att du fixar en sån här sak! :D

  4. det verkar supergott, jag ska leta fram mina hampafrön och testa!!

  5. Emelie: Ja, du kan säkert köra på med vilken nötmjölk som helst, eller mandel, som annars är min favorit. Den här är ganska tunn; med mandel tar jag kanske 1 dl mandel till 3-4 dl vatten. Smaksak. Kan tänka mig att testa det också :)

    Molly: absolut får du sno loggan, så gärna! Bara kul :) Julig chiapudding låter gott också. Jag har en lucka åt det hållet på G snart :)

    Matikvadrat: berätta gärna vad du tyckte om du testar! Vill du ha en tjockare mjölk så bara kör på med mer hampafrön.

  6. mmmm

  7. Jag skulle låta bli att använda agave..

  8. Det går förstås fint. Finns för- och nackdelar med olika sorters sötning. Behöver man ingen sötning alls är det förstås det nyttigaste, om det är vad man är ute efter.

Kommentera

 
