Lucka 5: rått i Köpenhamn

Lucka 5 bjuder på en rapport från ett av våra grannländer. En snöyrande kall decemberdag begav jag mig tillsammans med min sambo till Köpenhamn för att ta temperaturen på raw-situationen där.

Köpenhamn har en hel del att erbjuda raw-mässigt. En snabb sökning bjuder ett par-tre olika ställen åtminstone. Planen är förstås att besöka allt och alla någon gång, men något ska man ju ha och se fram emot. Den här resan hann vi med två råkosthäng: The Raw Tribe Juice & Take Out samt 42° Raw.

Efter tågresa till Nørreport och en isande men relativt kort promenad över Søerne kom vi precis lagom till en tidig lunch på The Raw Tribe Juice & Take Out på Blågårdsgade 2a. En halv trappa ner och med plats för en 12-14 gäster var The Raw Tribe en ganska enkel lösning med lastpallar som både bord, bänkar och bokhylla. Ett 10-tal välkända raw-böcker låg spridda vid fönsterbordet och längs väggen löpte hyllor med ett urval produkter och danska råreceptböcker, vilket det finns ett antal av nu.

Från den korta menyn valde vi varsin Tribe Menu för 160 DKR, i vilken ingick ett hopplock av dagens rätter, valfri juice eller smoothie samt efterrättskaka. Smoothien; Green Ginger, var måltidens höjdpunkt; grön och ingefärastark så det brände i halsen. Maten var också god, men både rullarna och en av salladerna utgjordes till stor del av rödkål, vilket blev aningen mycket. Gott var det oavsett, och en härlig blandning både smak- och texturmässigt.

Min favorit på tallriken är nog grönkålschipsen, medan jag tror att mitt sällskap – om jag känner honom rätt, och det hoppas jag att jag gör i och med det 5-årsjubileum vi firade med denna resa – favoriserade lökbrödet. Jag är inte speciellt förtjust i lök, men ska erkänna att den här varianten åtminstone var godare än det lökbröd min sambo gjorde hemma för något år sedan (jag höll på att förgås av ångorna. Om man inte gillar löksmak i munnen är det inte godare att inhalera ångorna genom näsan kan jag avsölja..).

Efterrättskakan som ingick var en kokosboll i en av tre olika smaker: chilli, banan och naturell. Färgerna avslöjar nog vilka vi valde.

Efter lunchen traskade vi tillbaka in mot Rådhusplatsen. Vi värmde oss i några bokhandlar på vägen och beslutade oss sedan för att det var på tiden vi för första gången tillsammans besökte Tivolis julmarknad. Där flummade vi runt tills vi fick nog och började tänka på mat igen. Så ut igen och längs Strøget till på Pilestræde 32 där 42° Raw huserar. (Återigen blir det tyvärr bilder med dåligt ljus och kvalitet…)

Pilestræde 32 ligger ganska så mitt i smeten, så om du befinner dig i danska huvudstan och närmar dig Illum är det bara ett avstick på kanske 3 minuter. Det är det värt för det är en härlig och fräsch lokal med annorlunda sittplatskoncept i etager/läktare. Menyn var spännande, även om det när vi kom dit vid 16.30-tiden bara fanns två alternativ kvar att välja på: Sallad med squash, jordnöt, kokos och mandlar eller Raw lasagne (88 DKR var).

Vi valde en av var. Rawlasagne till sambon:

sallad till mig:

och så en maffig chokladtårtbit att dela på till efterrätt:

Lite fick vi ju fira :)

Mycket mycket gott var det här, både sallad, lasagne och tårta. Skulle jag välja endast ett av dagens två ställen att återvända till är det 42° Raw, även om båda är värda besök. Men 42° Raw var helt mitt i prick: mysig lokal (stans fräschaste toalett?), god mat och härligt surrande stämning – nästan fullt när vi kom, inklusive ett gäng svenska tjejer som (efter att ha tjuvlyssnat lite) verkade vara trendsurfare snarare än inbitna raw:are. När man så satt där fick man en bestämd känsla av att det här är ett inneställe. Och sådana kan t o m jag tänka mig att gå på, om de serverar raw food.

Eventuellt och förhoppningsvis dyker ytterligare danska inslag upp senare i denna råkalender.

~ av eanie på 05 december 2010.

5 svar to “Lucka 5: rått i Köpenhamn”

  1. å guri så lekkert. det er desverre ingen raw-kjøkken her :/

  2. Nej, jag har en hel del tur som bor mitt emellan Köpenhamn och Kivik :)

  3. Det här ser ju bara såååå gott ut, speciellt salladen du tog! Jag röstar för att vi på någon råträff lyxar till det med en tur till Kph och 42 raw! :-)

  4. Skit den där chokladbiten!!! Det ser galet gott ut!!

  5. Jenny: taget!

    Artemis: det var den! Chokladig och god, utan att vara för söt.

Kommentera

 
