Lucka 4: Renées Butternutgröt

Receptet bakom lucka 4 är hämtat från Renée Voltaire och hennes Love, Peace and Food, en av relativt få svenska receptböcker med raw food. Det är inte en renodlad ‘uncookbook’ men den innehåller en hel del lättlagad råkost, så den är värd en titt. Det här är en av mina egna favoriter ur den.

Butternutgröt

  • 1 bit skalad butternutsquash
  • 1 nypa mald kardemumma
  • 1 nypa mald kanel
  • 1 msk hampaolja

Kör i matberedare. Späd med vatten om knivarna inte snurrar. Servera gärna med hasselnötsmjölk.

Recept hämtat ur Love, Peace and Food.

~ av eanie på 04 december 2010.

6 svar to “Lucka 4: Renées Butternutgröt”

  1. Hejsan! tack för en bra blogg! har fått otroligt mycket hjälp här i min resa in i raw food-världen och har idag varit igång i två månader med väldigt bra resultat. jag skulle dock behöva lite hjälp med vilken typ av mixer/matberedare/juicer jag bör införskaffa. vad rekommenderar du? finns det något som jag verkligen inte bör vara utan. tack på förhand! :) Kram Emma

  2. Den provade jag härom veckan, den är supergod!

  3. jag håller med föregående talare ;)
    hoppas att du har haft en bra dag. ska bli kul vad som döljer sig i lyckan i morgon på andra advent.
    sov så gott! kram

  4. Ja, den här gröten är god och enkel att göra. Gillar butternut men använder det annars inte jätteofta.

    Emma: Vad kul att höra! Hoppas att kalender-recepten kan bidra med lite inspiration till både jul och annat.

    Ang mixer och matberedare har jag själv en som är båda i ett: samma motor men olika toppdelar. Jag minns inte artikelkoden exakt, men det skulle kunna vara denna: http://www.pricerunner.se/pl/103-1004320/Matberedare/Kenwood-FP250-priser
    Den är inte speciellt dyr om man jämför med VitaMix, Blendtec osv och därför så klart ingen monstermaskin som de. Den är helt ok och räcker för mina behov dock. Kolla även med Frk Fruktsallad i kommentaren under din. Tror hon har en matberedare som är en juicer och matberedare i ett (?)

    Juicer har jag annars en philips. Jag minns inte beteckningen där heller, men jag tror att det är den här:http://www.pricerunner.se/pl/83-1100213/Juicepressar/Philips-HR1865-priser

    Det viktiga skulle jag säga är maskiner som är användarvänliga, lätta att diska och hållbara. De superdyra är inte nödvändiga för de flesta, åtminstone inte under de första åren. Det finns så många maskiner att välja, så lägg krutet på den du tror du kommer att använda mest (mixer i mitt fall). Ett annat tips är att låna/prova andras i din närhet. Fler tips kan du säkert få på svenska forumet Greenroom.

  5. Tack för en superbra blogg. Den här gröten ska jag testa genast efter julen (om jag hittar butternut)! Hmm.

  6. Tack Ella! Butternut brukar inte vara svårt att hitta i större livsmedelsbutiker. Fråga personlaen om du inte skulle hitta. Kan säkert bero på säsong om du inte ser det.

Kommentera

 
