Lucka 3: Jennys råa Chococlate Chip Cookies

Raw food-kakor och -desserter är en välbevarad god och relativt nyttig hemlighet, men jag undrar om det inte är rent av egoistiskt att inte låta resten av världen veta vad vi vet. Skamligt rent om inte alla fick ta del av dessa råa chocolate chip cookies som Jenny, som bloggar på I Love Fruktsallad, snickrat ihop. Det finns ju så att det räcker till alla.

Chocolate Chip Cookies, ca 12 st

Kaksmet

  • 3 dl cashewnötter (eller hälften mandel, solrosfrön eller andra nötter/frön)
  • 2 msk agavenektar eller honung
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 2 msk smält eller mjukt kokosfett
  • 1 nypa havssalt

Chocolate chips

  • 0.5 dl orostat kakaopulver
  • 1 msk smält kokosfett eller kakaosmör

Mixa cashewnötterna till mjöl i mixer, blanda med övriga ingredienser till kaksmeten.  Blanda kakaopulver med kokosfett/kakaosmör och häll ut på en tallrik täckt med en bit bakplåtspapper, ställ i frysen. När chokladsmeten stelnat, hacka i bitar och blanda med kaksmeten. Rulla bollar och platta ut till kakor, eller klicka ut på tallrik, ställ i frys och låt stelna. Hugg in!

Receptlänk.

~ av eanie på 03 december 2010.

5 svar to “Lucka 3: Jennys råa Chococlate Chip Cookies”

  1. de verkar supergoda!! :D

  2. En liknande grej har jag faktiskt provat och det var såååå himla gott!! Det gäller bara att ha ordentliga tänder ;)
    I mina kakor hade jag ”vitchoklad” som var kakaosmör, vaniljpulver och något att söta med, minns inte vad jag hade i men jag tror det var agave :)

  3. Yum! These sound delicious!

  4. De är faktiskt inte så hårda som man kan tro fast de är frusna, så tänderna är intakta efteråt ;-)
    Låter gott med vit choklad, det får jag prova.

  5. Nej, de här blev inte hårda: väldigt lättätna… ;) Låter gott med vit choklad också, och kan tänka mig någon julkryddad variant till julhelgen också kanske. En ny favorit helt klart. :)

Kommentera

 
