Råa pepparkakor till 1a advent

För ovanlighets skull känns det som 1a advent på själva dagen, troligtvis tack vare all denna snö som bara faller och faller. Annars tycker jag att 1a advent brukar smyga på en innan man är riktigt beredd, men idag känns det bara härligt att sitta inne och mysa till tända ljus och lite pepparkakor. Julen känns inte alls långt borta.

Ericas råa pepparkakor

  • 1 dl mandel
  • ½ msk rapsolja
  • 2 dadlar
  • 1 tsk mald kanel
  • 1 krm mald torkad ingefära
  • 1 tsk malda nejlikor
  • 1 liten nypa salt
  • 1 msk honung

Kör mandeln till ett fint pulver i matberedare. Tillsätt olja och dadlar och kör lite snabbt. Tillsätt kryddorna och saltet och kör tills de blandat sig ordentligt med övriga smeten. Tillsätt slutligen honungen och kör en sista omgång.

Recept från Raw Food på svenska av Erica Palmcrantz Aziz.

Trevlig 1a advent på er!

~ av eanie på 28 november 2010.

7 svar to “Råa pepparkakor till 1a advent”

  1. Jag måste säga, jag tycker verkligen att råa kakor och desserter är betydligt godare än ”vanliga”! Jag tycker nästan synd om den som ännu inte har provat ;) Annars äter jag inte rå i övrigt (förutom frukt, smoothies och sallader…) men en rå efterätt äter jag så gärna :) Jag kan dessutom inte äta socker så det passar mig perfekt!
    Tack för inspirationen!

  2. Hej fina!

    Har du något recept eller någon idé om hur man gör lussebullar?

    Tar också tacksamt emot ett recept på icke-rå veganska glutenfria sådana, om du har ett sådant?

    Allt gott!

    Mvh,

    Pierre

  3. Oj, vad jag blev sugen på pepparkakor. Får nog springa iväg till affären!

  4. Artemis: Jag håller med dig, massor av gott bland råa bakverk! Jag hoppas att fler hittar till konceptet :) Kul att du sa hej!

    Hej Pierre! Varken eller, tyvärr :( Det bästa jag kan komma med är ett gott veganskt recept, som du troligtvis bör kunna byta ut mjölet mot glutenfri mix, men det har jag själv inte testat så vågar inte lova lika bra resultat. Men det delar jag gärna med mig av annars!

    K: Ja, de här är goda, så goda att jag inte såg någon anledning att mixa fram något eget alternativ. Med Erica får man det ofta rätt från början :)

  5. Vilken jättefin blogg du har!
    Jag har alltid varit extra förtjust i pepparkakor och är alltid på jakt efter nyttigare pepparkaksrecept så det här låter väldigt gott. Stelnar dem eller äter man dem mjuka? Annars skulle man kanske använda kokosolja istället för rapsolja för att få dem att stelna?

  6. Tack David! Kul att ha dig på besök.

    De stelnar inte på det sätt traditionella peppisar gör i den här utgåvan, men med kokosolja skulle de mycket väl kunna göra det, åtminstone i de temperaturer ni lämnat bakom er. Vet inte hur det går i Cali :) Kyl är ju alltid ett alternativ. Hoppas ni har det gott!

  7. Gud var gott det lät. Måste prova!

Kommentera

 
