Råchoklad: Roar Chocolate

Ihopsnickrandet av den första någonsin (tror jag!) råa julkalendern är i full gång. I väntan på premiärlucköppning har det blivit tid för lite råchoklad, tycker jag.

Det ryktas att en ny (dvs ny i vårt land) ekologisk raw food-serie innehållande chokladprodukter har lanserats i Sverige. Jag har ännu inte stött på den i butik (mer än utomlands och då inte hittat någon ren choklad – som i kaka, bara relaterade produkter, så det ska bli spännande att se när det dyker upp), och i väntan på det har jag importerat lite engelsk råchoklad att testa.

Först ut är en chokladsort vars namn låter snarlikt ett annat märke jag recenserat: Rawr (vars mumsiga choklad numera finns att få tag på via Råvarubutiken). Idag skriver jag om Roar Chocolate.

Roar har funnits på min radar ett bra tag, men har varit väl dyr att skaffa om man beställt den via deras hemsida till Sverige. Billigare vore att sambeställa samtidigt med andra chokladsorter eller produkter, eller få någon att köpa den utomlands i butik och smuggla med hem, vilket var vad jag gjorde. Då betingar deras choklad mellan 20 och 30 kr.

Roar Chocolate använder s k Chainfree choklad från Peru och Ecuador. De har i sitt nuvarande sortiment kakor i fem olika smaker: deras ‘Signature’ med 81% kakaohalt, Pecan & Cranberry, Zest of Orange, Chilli Orange och Cool Mint Crisp. De har också vad de kallar Pop-a-Pods med Signature:n och Zest of Orange. Det är sistnämnda jag smakat.

Roar Zest of Orange har en kraftig chokladsmak där apelsinen först kommer in lite i efterhand. Konsistensen är åt det hårda hållet men är inte smulig som vissa andra jag testat, vilket ger ett proffsigare och mer angenämt resultat. Man har också lyckats få till en lagom glansig och slät yta, som på vilken ‘vanlig’ chokladsort som helst. Helt OK råchoklad det här, tycker jag, om än inte det allra godaste jag smakat.

Fler recensioner och annat på tema råchoklad hittar du i kategorin Choklad & Co.

~ av eanie på 21 november 2010.

Kommentera

 
