Zucchinispagetti

Gröna veckan dag 6.

Eftersom jag föreslog zucchinipasta till fredagens pesto och därefter insåg att jag inte har något recept på det här på bloggen blir det söndagens gröna.

Zucchinispagetti kunde inte vara enklare att göra. Speciellt om du har en spiralizer/spiral slicer eller grönsakssvarv, men också om du har en vanlig potatisskalare kan du lätt strimla zucchini tunt och få färsk grönsakspasta. Samma sak kan man göra med t ex morötter, eller varför inte blanda zucchini och morot?

När zucchinin är strimlad brukar jag låta den droppa av ett bra tag i en sil. Om man strör över lite salt hjälper det till att dra ut vätska. Sedan kan man krydda som man vill, eller skvätta på lite citron.

Till pastan har vi idag en tomatsås bestående av tomat, vitlök, basilika, soltorkade tomater, kryddor och en skvätt olivolja. Jag förberedde den redan igår för att den skulle hinna utveckla extragod smak under väntetiden i kylen. Tar man sedan fram den en stund före servering utvecklar den ännu lite mer smak och ätvänlig temperatur. Inte jättegott med kylskåpskall mat tycker jag, i synnerhet inte så här års. Bara ett par grader gör stor skillnad (kan vara skillnaden mellan liv och död – för färsk jäst, t ex). Man kan också värma upp den lätt på spisen, antingen till runt 40°/kroppstemp, eller som en ‘vanlig’ pastasås.

Till detta blir det också lite pumpaparmesan, gjord på finmalda pumpakärnor som jag blandat med lite salt.

~ av eanie på 07 november 2010.

4 svar to “Zucchinispagetti”

  1. jag måste köpa en såndär grönsaksslicer så jag kan göra zucchinispagetti. det ser galet gott ut!

  2. ja, det är fräscht och gott (och low carb :)) med zucchinipasta. Man kan strimla det mesta i grönsaksväg. Om du skaffar, missa inte rödbetor, t ex!

  3. I’ve made zucchini spaghetti before and it was really delicious with avocado pesto! Looks lovely!

  4. […] Grön spagetti […]

Kommentera

 
