Grön repris: raw-pesto

Liksom förra fredagen har jag fullpackat schema idag, så jag bjuder på en pestorepris från vårens vildplockat-utmaning. Den gjordes då på kirskål, som mig veterligen inte hittas i något överflöd så här års, men den kan göras på en hel massa annat grönt också. Grönkål är som bekant en favorit hos mig så det är mitt tips – och ramslök när man kan få tag på sådan. Självklart går det även fint att ta andra groddar eller för den delen använda mer vuxna basilikablad istället för groddar och/eller övrigt grönt.

Grön pesto med basilikagroddar och lime

  • 1 dl macademianötter
  • 3-4 nävar nysprungen kirskål/grönkål/ramslök/basilika/annan grön favorit
  • ½-1 dl olja (exv oliv-)
  • ett par skvättar limesaft
  • 4-5 klipp basilikagroddar
  • en nypa salt

Mal macademianötterna fint i matberedare. Tillsätt det gröna, oljan, limen och groddarna. Kör igen tills du fått en pestoliknande smet. Smaka av.

Servera på zucchinipasta eller en härlig sallad.

~ av eanie på 05 november 2010.

2 svar to “Grön repris: raw-pesto”

  1. Mmm! Schysst pesto! Will try it for sure!

  2. […] Grön kirskålspesto Share this:TwitterLike this:GillaBli först att gilla denna post. […]

Kommentera

 
