Rawsa bakelse

Den rawsa veckans sista bidrag är inte heller ett solklart fall av rosa, men kan med lite god vilja räknas dit tycker jag. I mitt huvud var den absolut rosa, att den sedan blev mer åt det hallonröda hållet i verkligheten är en annan sak.

Bakelsen är ett justerat recept från Erica Palmcrantzs dessertbok Raw delight. Hennes recept bygger på björnbär, vilka jag för färgens skull bytte ut mot hallon. Kul med receptet är att det innehåller arganolja, vilket jag annars främst använder till mat, till dressingar och liknande.

Arganolja har en väldigt kraftfull och spännande rökt smak som jag tycker är underbart god. Med så karaktäristisk smak passar den inte till allt och jag blev positivt överraskad av hur bra den funkade i en efterrätt. Mer om arganolja kan du läsa här och här, och även hos Arganica, som jag först fick olja ifrån. De har även arganolja för kroppsvård.

Björnbär möter pecan heter Ericas recept, men jag har alltså använt hallon, och även gjort ett par andra ändringar. Nedanstående ger 6 st bakelser. Börja med att blötlägga dadlarna till fyllningen 4-6 h.

Botten

  • 1 dl pecannötter
  • ½ msk honung
  • 1 tsk arganolja (kan bytas mot rapsolja)
  • 1 liten nypa salt

Kör pecannötterna till mjöl i kaffekvarn. Häll över i en skål och tillsätt honung, olja och salt. Blanda tills du får en jämn deg. Tryck ut degen i botten på 6 formar.

Fyllning

  • 110 g frysta hallon
  • 2 dadlar, blötlagda 4-6 h
  • ev vatten

Mixa samtliga ingredienser i matberedare tills du får en syltliknande sörja. Bred ut på nötbottnarna.

Chokladsås

  • 1 dl kokosolja
  • 0,75 dl kakaopulver
  • 0,25 dl agavesirap

Smält kokosoljan i vattenbad. Bland med agavesirap och kakao. Rör runt och toppa syltbakelserna med såsen. Ställ i kyl eller frys tills de stelnat. Om du förvarar dem i frysen behöver de tina ca 20 minuter före servering. Garnera med bär.

~ av eanie på 31 oktober 2010.

8 svar to “Rawsa bakelse”

  1. Nam nam!

  2. Ja, hallon+choklad är en höjdare!

  3. Ser verkligen smarrig ut! Gillar din blogg!

  4. Tack Asa! :)

  5. Ser gott ut! Hallon och choklad är en yummi kombination. Vad kul med en Rawfood blogg :)

  6. Spännande. Jag har en liten skvätt arganolja så detta måste testas.

  7. Tack Katja! Välkommen hit!

    Och du också, Emmy. Visst är argan härligt?! Så mäktig smak.

  8. I must try this! Looks insanely delicious!!

Kommentera

 
