Rawsa repris: Lingonmjölk

Idag har jag galet mycket att göra, från morgon till kväll. Jag hoppas därför att ni förlåter mig en ljusrosa favorit i repris: i form av lingonmjölken jag först gjorde förra sommaren.

Jag brukar göra den på mandelmjölk, eftersom det är min favvis, men nästa gång blir det på hampamjölk, peppad som jag fortfarande är av Kate Magics föreläsning i måndags. Hur lyckat det blir vet jag ännu inte så därför rekommenderar jag för säkerhets skull mandel för bästa resultat.

1 del mandel mixas med 2-3 delar vatten. Sila genom grodd/nötmjölkspåse (eller vanlig sil. Använd stor skål för mindre slabb) om du inte gillar att ha mandelbitar kvar. Tillsätt frysta eller färska lingon lite efter lite och kör en sväng till i mixern. Smaka av och häll i mer lingon om du vill ha en starkare/syrligare smak. Söta eventuellt med dadlar, agave, lönnsirap eller liknande. Smaka av.

~ av eanie på 29 oktober 2010.

4 svar to “Rawsa repris: Lingonmjölk”

  1. This used to be my favourite! I loved it really sour so something I’d have it with surmjölk :-) Can’t wait to have lingonberries again at Christmas (although frozen) when I go back to Finland!

  2. Mine too! My parents used to make this whenever we ran out of lingonberry jam: pour milk into the jar and shake it. Sometimes we drank straight out of the jar =)

  3. Hej igen, var du på Kate Magic i Malmö? Me too. Var även på hennes matlagningsworkshop i Kivik. Kate is great! Det har blivit hampamjölk eller rättare sagt hampachai för hela slanten efter hennes föreläsning.

  4. Yes, Kate is great =) Kul att du också var där!

Kommentera

 
