Rawsa magi

Igårkväll var min syster och jag och lyssnade på en föreläsning med Kate Magic Wood, anordnad av Kiviks Lilla Råa.

Kate var en av de första raw foodare jag kom i kontakt med, och Raw Living en av de första raw-böckerna jag köpte, och det var kul att slutligen få se och lyssna på henne.

Så dagens rawsa frukostrecept har en smak av Kate och hennes magi. Hon berättade att hampamjölk är en av hennes favoritdrycker som hon dricker dagligen och jag har baserat min drink på det recept hon gav, vilket ger en lite tunnare mjölk än jag själv vanligtvis gör. Jag har tillsatt jordgubbar för att få drycken rosa, så att den passar in i min rawsa vecka, som jag just nu kör, inspirerad av Pickipicki, och mitt sätt att bidra till medvetandegörande och uppmärksammande av cancer.

Hampamjölk med en touch av jordgubb

  • 3-6 msk hampafrön (jag använde skalade)
  • 1 liter vatten
  • 2 nävar jordgubbar
  • ev lite vaniljpulver

Mixa alla ingredienser i en mixer och smaka av.

Det går fint att använda hampafrön med skal på och sedan sila. Det ger en lite krämigare mjölk. Blötlägg dem i så fall någon timme i förväg. Vill du ha sötma går det självklart bra att tillsätta lite agave eller mixa i en dadel.

~ av eanie på 26 oktober 2010.

5 svar to “Rawsa magi”

  1. Oj, det här lät annorlunda…och gott!!:) Jättefina foton!

  2. Apropå Kiviks Lilla Råa och apropå rosa, så får det mig att minnas den trevliga rawsa pajen jag fikade där i somras! :-)
    http://www.pickipicki.se/2010/07/fotografier-fran-fina-kivik-med-omnejd/

  3. Tack Karin! Kul att du tittade inom.

    Tina: Ja! Och så snygg den är! Jag önskar att Kivik låg närmare Malmö ibland.. :)

  4. Jag önskar att Kivik låg närmare Uppsala ibland! ;-)

  5. […] annorlunda än de gjort med andra mjölksorter som jag tidigare använt till precis samma uppgift; hampa-, mandel- och köpt havre- t ex. Med cashewmjölken sög fröna åt sig fukten avsevärt snabbare, […]

Kommentera

 
