Rawsa rawbiff

Den som råkar minnas att jag vid tillfälle raljerat över raw-folks förtjusning över fåniga ordvitsar med/på ordet raw får gärna – jag t o m uppmanar er! – ondgöra sig över mig den här veckan. Jag lyckades t o m med en dubbel i dagens rubrik. Men vet detta: jag gör det inte med förtjusning. I just can’t help myself. Så passa på, häckla, hit me med era favoriter: rawsome? rawckin’? rawful!

I det eaniska hemmet bjuds det idag på en gammal favorit: råbiff på rödbetor och rå-kex:

Råbiffen är gjord på ett par rödbetor som körts i matberedare tillsammans med en avokado, en klick fransk senap, salt och lite kapris.

Kexet är mer raw än rawsa. Det innehåller frön av diverse sort: svarta och vita sesam-, gula och bruna lin-, samt pumpa-, som fått stå och dra i buljong, salt och örter i några timmar. När det bildats en kletig smörja brer man ut alltihop tunt på en bakplåt med papper och ställer i mitten av ugn med luckan på glänt. Ca 40 grader, eller så nära du kommer. Tar ca ½ dygn beroende på hur tunt du brer ut. Vänd kexet efter halva tiden, så går det lite snabbare. Du kan spara säkert en hel halvtimme.

Här finns recept på svarta raw-kex som jag gjorde för ett tag sedan.

Recepten är inspirerade av Renée Voltaire och hennes kokbok Peace, Love and Food.

~ av eanie på 25 oktober 2010.

2 svar to “Rawsa rawbiff”

  1. That sounds really delicious! I love beetroot and seeds, and I can imagine these two together create the perfect combination! :-)

  2. Thanks Maria! Nice of you to stop by :)

Kommentera

 
