Äntligen Kivik

Hej!

Hur står det till där ute i sommaren? Regn och rusk, men idag är det faktiskt lite sol här. Äntligen.

Jag tror ni vet vad jag ska skriva om idag, av titel och foton att döma. Jag har varit i Kivik. Äntligen.

Och Kivik är ju som ni säkert vet synonymt med råkost (de har visst en del äpplen och någon marknad också) och raw food-caféet Kiviks lilla råa.

Vi som intresserat oss för raw food och råkost ett tag vet att det hänt väldigt mycket i det här landet på bara några få år, men det var 15 maj 2009, när jag först hörde talas om Kiviks lilla råa – KLR – som jag förstod att saker verkligen var på gång. Ett faktiskt raw food-café var planerat – i Skåne! – och inte bara det, det skulle även bli webshop och ekobutik på plats. Det lät nästan för bra för att vara sant. Men det har slagit in alltihop.

För det är ett raw food-café/deli/hälsobutik vi finner, mamma, syster och jag; en spirande grön oas mitt i ett halvsovande Kivik.

Vi anländer tidigt och stressar igång makarna Rosenblad som nog tänkt sig en lugn söndagsförmiddag i ett redan tillräckligt stressigt liv. Min syster, som också äter en del raw food, beställer liksom jag Dagens, och min mor mackor och en eko-kaffe, varpå vi glatt börjar botanisera bland mängderna produkter som finns uppradade i lokalen. Vi förlorar oss halvt medan Vilda och Erik officiellt öppnar och lille Vilgot, som vi känner igen från bloggen, göra sitt bästa för att rymma.

Jag tittar på chiafrön och irish moss, nötsmör, kokosfett, teer, nakenhavre, alger och råchoklad. Jag upptäcker bokhyllan och får beslutsångest över vilken av alla dessa titlar jag så väl känner igen men sällan kunnat bläddra i jag ska börja med. Det blir bara snabbt bläddrat, sedan drar matvarorna igen: råa cashew- och macademianötter, kakao: nibs, pulver, likör, dadlar, mullbär och massor av tidningar.. och mitt i detta kommer Vilda och säger ‘Mat!’ och det är knappt jag har tid med det jag kommit dit för – lunchen.

Jag har varit på en hel del raw food-ställen tidigare. Inräknat New York, Boston, London, Brighton och för all del Malmö, är det nog uppemot en femton stycken olika, varav drygt hälften mer eller mindre renodlade raw-ställen. Jag har haft de mest fantastiska matupplevelser och tyvärr också ett par riktiga besvikelser. Jag har ätit avancerat och dyrt, och enklare och billigare. Jag har intresserat följt utvecklingen av KLR och sett en ganska omfattande verksamhet växt fram, sett foton, nyfiket läst om andra bloggares besök (bl a Jenny, Henrik, Sara och Maria har varit där).

Och Kiviks lilla råa är precis så härligt som det låter. Produktutbudet överträffar vad jag sett i någon annan butik i Sverige, lokalen är mysigt inredd i nytt och nött och med chockrosa väggar – inga kaffe latte-väggar här inte! – och för mina tankar till bohemiska Brighton. Och när jag ändå är inne på den stan kan jag säga att brödet KLR bjuder på är både mjukare och godare än det på Manna of Brighton. Personalen är trevlig och tillmötesgående, upplägget originellt och genomtänkt, och urvalet av mat, dryck och efterrätter brett för ett ställe som just nu bara har öppet två dagar i veckan.

Och, så klart viktigast av allt: maten – sillatårtan! – är jättegod. Andra gången sedan jag blev vegan och första gången någonsin raw, blir jag bjuden smörgåstårta. Vid sidan av den tomatskivor och en generös portion spännande sallad, bl a med vad jag tror är mina första rödkålsgroddar. Både syster och jag äter upp till sista smulan, precis lagom mätta.

Jag ska nämna mammas mat också, för vårt värdpar är tillmötesgående nog att även servera alternativ för folk med specialkost (i vardagen kallade blandkostare), och mamma bjuds groddat bröd med färskt grönt och tomater. Hon smakar även gillande på raw fooden och ångrar när vi gått därifrån att hon inte investerade i lite groddbröd att ta med hem. Men vi fick med oss en hel del annat, bl a dadlar, mullbär, macademias, cashewnötter med skal, kakao, kokosflagor och en stor flaska mörk agave.

Jag planerar redan för nästa besök.

Kiviks lilla råa ligger på Eliselundsvägen 49 i Kivik. Öppettider just nu: lördag-söndag 10.00-16.30, men jag tror de kommer att utökas inom det närmaste så kolla hemsidan för mer aktuell info.

~ av eanie på 14 juni 2010.

4 svar to “Äntligen Kivik”

  1. ooh! Vad härligt det ser ut.
    Nu längtar jag bara ännu mer till mitt inplanerade besök på KLR i sommar! Jag vill dit nu! :)

  2. Vad kul att du ska dit! Du får rapportera på bloggen sen :)

  3. Mig också vill åka!

  4. Åk! =)

Kommentera

 
