Sista chansen: Raw food-utmaningen: plockat!

Vill påminna om att det är några dagar kvar på raw food-utmaningen med tema Plockat om någon vill vara med. Fram till sista maj har ni på er, sen blir det sommarlov.

Här är Marias vackra Blommiga rabarberpaj:

~ av eanie på 26 maj 2010.

5 svar to “Sista chansen: Raw food-utmaningen: plockat!”

  1. Vackert!
    Men, jag skulle kommentera en helt annan grej :))
    Hej! Jag är en ny bloggare, och även en ny groddare. Jag läste din groddningsartikel (hittar dock inte den nu?), som hjälpte mig lite på traven! Har dock två frågor som jag inte vet vem jag ska fråga, och eftersom du verkar så kunnig… kan jag fråga??
    Om du Vill;
    Quinoan- what’s up med den? Kan man verkligen grodda röd och vit?
    Jag har fått för mig att den ska bli färdig snabbt, men jag tycker aldrig den växer. Kanske just för att det bara ska bli jätteliiite svans??
    Varighet- När är groddarna egentligen gamla? Får det vara en liiiten brun prick längst ut eller är det att kompostera då?
    Tack om du svarar! :)
    Mvh Lotta

  2. Välkommen i bloggvärlden, Lotta! =)

    Visst får du fråga! Quinoa går fint att grodda. Jag har bara provat vit hittills, men jag ser inte varför det inte skulle gå med röd och svart också. Jag har köpt quinoa i vanlig livsmedelsaffär och fått det att funka fint, men om du inte lyckas, testa ett annat märke, eller satsa på ekologiskt, för det kan vara olika grobarhet beroende på hur quinoan behandlas.
    Jag upplever quinoa som snabbgroddad. De som finns på bild här: https://eaniegreenie.wordpress.com/2010/02/06/groddad-tabbouleh-med-avokado/ har nästan 1 cm svans. Dem hade jag groddat ca 2 dygn (blötlagt ca 30 min). Du kan dock ge det någon dag till om man vill, eller kortare – smaka, är det inte gott/känns hårt bör du vänta lite till. Beror lite på årstid hur snabbt groddarna utvecklas.

    Groddar brukar hålla åtminstone 2-3 dagar i kyl. Lite brunt gör inget, det är mer när det börjar lukta och smaka skumt som jag skulle avråda från att äta. Gott och fräscht, som med det mesta annat grönt =)

    Min groddguide ligger som en sida i högermenyn när man går in på bloggen. Annars har jag en sökfunktion där man kan söka på t ex ‘grodd’. Här är en direktlänk: https://eaniegreenie.wordpress.com/groddguide/

    Hoppas jag svarade på allt nu.. Trevligt att du hittat hit!

    eanie

  3. Jag har groddat svart quinoa, det gick fint! Tror det tog 2-3 dagar, efter lite blötläggning.

  4. Finemang, då fick vi svar på det! Då ska jag testa röd framöver, så har vi alla :)

  5. Tack så jättemycket för ditt svar!
    Jag ska ge mig an quinoan igen. Tror faktiskt att jag ville att den skulle växa meeer, bara för att jag jämför med alfalfan kanske, som växer bra mycket. Linserna var ju lätt som en plätt. Jag blev så lycklig! :) Haha! Underbart att en växt gör en så glad! :D
    Tack för svaret!

Kommentera

 
