Groddar: basilikafrön

För den som följt den här bloggen ett tag är det ingen nyhet att jag älskar groddar och att grodda. Till vardags blir det oftast gamla hederliga beprövade linser, frön och ärter, men någon gång då och då springer jag på sådant jag inte tidigare provat grodda eller ens tänkt på att jag borde testa. Det mesta levande i frö-, ärt-, lins- och nötform går ju att grodda (läs mer i min groddguide), så det är oftast inte aha-upplevelser när jag springer på nya groddfrön, utan mer Jamen, så klart!

Så var det med basilika. Jag älskar färsk basilika (fryst/tinad funkar – torkad har jag däremot utvecklad något slags aversion mot, förmodligen p g a överexponering då min sambo gillar att hälla i mängder torkad av basilika i vissa rätter han lagar). Jag har under många år köpt färsk och odlar numera egen. Att basilika kommer från ett frö är således inget som på något vis förbluffar mig, men att själv grodda basilikafrön – den poletten trillade inte ner förrän jag sprang på basilikafrön avsedda specifikt för groddning i en butik förra hösten. Huh.

Basilikafrön är lite kluriga att skölja (dock inte att grodda). De slemmar till sig och bildar en mindre attraktiv hinna runt frökärnan, men ger man det bara några dagar och duktigt sköljande morgon och kväll så växer efter någon dag en svans ut, som snart bildar små gröna blad. Då är det bara att skörda och äta efter hand, som smörgåskrasse ungefär.

Groddad basilika smakar inte riktigt som vuxna basilikablad; mildare och kanske lite åt anishållet, men de drar så klart i traditionell basilikariktning och är mycket goda. Ät dem råa, i sallader, pesto (kanske Kirskålspesto med basilikagroddar?) eller ha som matpynt.

Låter du dem stå växer bladen ytterligare, och planterar du dem i lite jord växer de ännu mer. Ovan (nedersta raden till höger) ser du några jag satte i jord i helgen.

~ av eanie på 19 maj 2010.

7 svar to “Groddar: basilikafrön”

  1. Jag är verkligen i groddartagen, men basilikafrö har jag aldrig groddat. Var får du tag på basilikafrö? för det kan väl inte vara sådana frön man slänger ner i jorden om man vill ha basilika i trädgårn?

    Tack för en bra blogg!

  2. Jag köpte mina i en engelsk hälsokostbutik, men de ska säkert kunna hittas i välsorterade svenska butiker också, om inte annat så på nätet.
    Jag vet inte med vanliga planteringsfrön. Det borde gå bra – de ska ju också växa. Dock upplevde jag när jag ville börja grodda broccoli att just de frön jag köpte inte funkade så bra. Jag hittade bara frön som var till att så, så jag köpte dem och provade grodda men fick inte ens hälften till att gro. Dessutom var mängden frön i påsen liten och kostade lika mycket som en betydligt större påse med groddbroccolifrön när jag till slut hittade dem (även dem utomlands..).

    Så börja leta efter frön som är till groddning, även om jag inte tycker att det borde spela nån roll. Annars tror jag kanske att man i välsorterade livsmedelsbutiker kan hitta redan färdiggroddade basilikaskott, bland solrosskott mm. Beror nog på hur stor stad man bor i, tyvärr :/

    Tack för besöket :)

  3. Okej, ska spana efter det. Jag bor i Kalmar så det är ju inte jättelitet i alla fall. Jo, det kanske det finns men tycker om att grodda då det både är lätt, gott och blir betydligt mycket billigare än att köpa det färdiga i affärerna. Alla rätt med andra ord :)

  4. Hittade den här sidan http://gourmetgarage.dk/group.asp?group=194 om det var någon mer som var intresserad av att köpa lite ovanligare groddfrön.

  5. Jag håller med dig, grodda är både lätt och billigt, så det är roligare än att köpa färdiga. Tack för länken, ska spana in deras groddfrön :)

  6. Kom även att tänka på denna sida http://www.rawfoodshop.se/groddfron-groddning-groddar-c-135.html?page=1&sort=2a Och visst hade även de lite ovanligare groddfrön. En helt ny groddvärld har öppnats. Visserligen är de ovanligare fröerna dyrare en klassiska alfa eller liknande, men det kan ju vara värt att testa.

  7. Ja, där var ju massor av spännande! Jag har mest brukat köpa efter hand som jag råkar springa på nya sorter, men nästa gång jag känner för att prova något nytt spännande vet jag var jag ska leta :) Tack för tipsen!

Kommentera

 
