Kirskålspesto med basilikagroddar och ogrässallad

När idén till temat för Raw food-utmaningen: maj först ploppade upp var jag ute i naturen och jagade grönt. Jag var på specifik jakt efter något jag sedan tänkte mig som den huvudsakliga ingrediensen i mitt eget bidrag. Men den arten har jag inte med säkerhet kunnat lokalisera i tillräcklig mängd, så den idén arkiverades till senare datum, då jag tror att jag ska känna igen växten på dess blommor och fröstänglar. Ska bli kul att se om någon annan lyckas få med den i någon rätt.

Så då tänkte jag om helt, ångrade mig två gånger, och komponerade slutligen denna ekologiska, lokalplockade och säsongssäkra rätt.

Kirskålspesto med basilikagroddar och lime

  • 1 dl macademianötter
  • 3-4 nävar nysprungen kirskål (de allra minsta, glansiga bladen)
  • ½-1 dl olja (exv oliv-)
  • ett par skvättar limesaft
  • 4-5 klipp basilikagroddar
  • en nypa salt

Macademianötterna males fint i en kaffekvarn eller matberedare. Häll över i matberedare och tillsätt den mindre mängden kirskål, olja, lime och basilikagroddar. Kör tills du fått en pestoliknande smet. Smaka av. Tillsätt ev mer kirskål, lime, salt och valfria andra kryddor. Kör en kortis igen. Smaka av.

Basilikagroddar smakar inte riktigt som fullvuxna basilikablad, men så klart åt samma håll, så du skulle kunna testa med sådana ifall du inte vill bråka en vecka med slemmiga basilikafrön, alternativt satsa på andra örter, som t ex koriander som sägs funka fint med kirskål. (I min röra tror jag för övrigt att det slank ner en del maskrosblad också.)

Jag tror också att du fint ska kunna byta macademianötterna mot pinje-, vilket dock inte är något jag ger mig på i dessa postpinjemundagar (han är för övrigt fullt återställd vid det här laget).

Denna pesto serverade jag på en bädd av strimlad zucchinipasta och med en ogräsinfluerad grönsallad till.

Ogrässallad

  • krussallad, grön och röd
  • lite kirskål
  • våtarv
  • några späda maskrosblad (grövre blir lätt för beska)
  • gräslöksknoppar
  • ärtgroddar
  • gul paprika
  • pumpafrön
  • solrosfrön
  • ev dressing

Riv, mixa och ev dressa valfritt ogräs och annan skåpmat.

~ av eanie på 12 maj 2010.

5 svar to “Kirskålspesto med basilikagroddar och ogrässallad”

  1. Hihi, tur att jag inte hunnit posta min kirskålpesto än, det hade blivit lite tjatigt även om ditt recept är annorlunda (och troligtvis bättre). Men en pesto blir det iaf, fast av andra blad. :)

    Vackra bilder på vacker mat! Och smart med basilikagroddar, då (iaf mina) basilikaplantor inte är så långt komna.

    Vart köper du dina macadamianötter förresten?

  2. Vill man får man jättegärna komma med både kirskål och pesto fast jag råkade landa där också. Det här var mitt första försök så den kan säkert göras bättre =)

    Tja, jag har inget bra svar ang macademierna. Jag köper dem inte så ofta eftersom jag tycker att de är lite överreklamerade smakmässigt och dessutom dyra, så jag tenderar att köpa andra nötter. Nån gång då och då kommer de dock väl till pass, i synnerhet nu när jag tillfälligt övergett pinjenötter, så det är mer var jag råkar springa på dem. De jag har i kylen nu är köpta i en av Köpenhamns många fina ekolivsmedelsbutiker.

    Btw skickar ut ett önskemål till universum om liknande butiker i Skåne… :)

  3. Jag fick många nya ingredienser på råkost.se:s ingredienslista där. Nu är det 187 olika ingredienser som vi råkostare kan glädja oss åt. Här är din nya utmaning på Bums.nu: http://bums.nu/9639

    Krams!

  4. Finfinfint!

    187 ingredienser, inte illa! Fler blir det =) Kanske kan de andra utmanarna bidra med några, rent av? Vi får se. Ska bli spännande att se om nån vågar anta månadens tema!

  5. Ser jättegott och nyttigt ut! :-)

Kommentera

 
