Råchoklad: Brighton Sunrise

Det har blivit dags för ett nytt chokladinlägg. Och ni vet nog inte hur mycket ‘dags’ det verkligen är för just den här chokladen: den har fått vänta länge på uppmärksamhet. Riktigt länge, så länge att jag inte ens minns var jag köpt den… Däremot vet jag ett par ställen där jag inte köpte den, men där man kan hitta den. Återkommer till det lite längre ner.

Det är helt orättvist att den här lille stackaren fått vänta så länge. Jag har hintat om den åtminstone en, om inte två gånger redan (jag var inne på Brightontema som började (och tillfälligt slutade) med Miss Magics choklad), men det har kommit en massa annat emellan. Och egentligen borde jag även idag skriva om något annat, nämligen den fina bloggutmärkelse jag fått från Kiviks lilla råa, men den får jag återkomma till lite senare, för nu skäms jag inför den här stackars förorättade chokladkakan (läs: jag blev sugen på choklad och hittade den här halväten skramlande på botten av min nästan tomma chokladlåda. Det funkar dåligt att skriva om choklad som redan är uppäten. Och den kan ju bli dålig. Flera månader nu har den legat och väntat. Råchoklad är färskvara! osv.)

Chokladkakan jag pratar om heter något som vackert som Brighton Sunrise och görs av det engelska chokladföretaget The Chocolate Heart. Brighton Sunrise är deras hittills enda råa choklad vad jag förstår, men deras andra produkter – alla veganska – ser väldigt goda ut de också. Eller såg, för de verkar ha blivit färre. Tack vare att jag varit på gång att skriva om den här chokladen tidigare har jag haft företagets websida under uppsikt, och vet därför att de tidigare haft mer i sitt sortiment än de har just nu (en del kan ses som Temporarily out of stock här). Jag hoppas att de färre produkterna bara är en tillfällighet, och inte ett tecken på att företaget är på väg att avvecklas eller liknande. För det här är ännu en god råchoklad!

Brighton Sunrise är inte speciellt lik någon annan av dem jag tidigare skrivit om. Den är mjuk på ett härligt sätt, aningen grynig och kanske lite sträv. Det är en mörk och lite mustig choklad med färgglada citrustoner. Kanske anar jag också lite mint, men det är en eftersmak och inget som nämns i produktbeskrivningen som lyder: Rich Peruvian cacao is brought to life with sweet orange oil and effervescent Camu Camu, a berry from Peru that tastes like lemon sherbert! All natural ingredients, no dairy, gluten or sugar! Created with raw cacao, raw agave syrup, orange oil, camu camu and Himalayan salt.


Förutom ett fint namn och en härlig smak är jag också väldigt förtjust i den vackra förpackningen. (Jo, det har hänt att jag även valt böcker efter intresseväckande omslag och vin efter vacker etikett…)

The Chocolate Heart är ännu ett litet litet företag. Liksom hos flera av de andra småföretagarna jag skrivit om hittar jag ingen info om ev ekologi, fair trade eller för den delen om chokladens ‘äkta råhet’. Det är ju ett hett ämne i dessa dagar (inlägg om detta kommer att dyka upp, jag avvaktar lite för att se vartåt det barkar). Mer om företaget kan du läsa på deras hemsida, och där kan du även beställa de produkter som just nu finns i sortimentet. Även Goodnessdirect, som jag tidigare nämnt men fortfarande inte handlat från, säljer deras produkter, liksom ett par butiker på engelska fastlandet, bl a favoritbutiken Infinity Foods i Brighton. Jag misstänker att det är där jag köpt chokladen, vilket skulle innebära att den nästan är ett halvår gammal! Och jag ska kalla mig chocoholic… Fyyyyy!

Nästa gång jag skriver om ett råchokladmärke blir det för en gångs skull ett som går ganska lätt att få tag på här i Sverige.

~ av eanie på 07 maj 2010.

Kommentera

 
