Raw food-utmaningen: plockat!

.

Jag tänkte faktiskt försöka mig på en andra omgång av raw food-utmaningen. Vi blev ju ganska många i frukostutmaningen till sist, och jag tycker mig ha kommit på ett riktigt finurligt tema, lite – kanske t o m mycket – svårare än det förra, så det här blir en riktig utmaning

Den här månaden är temat som titeln avslöjar ‘plockat’; som i vilt, ogräs, plockat på mark, balkong, i vatten, träd osv osv.

Klurigt va? Jag har valt det här temat, dels för att det ligger mig varmt om hjärtat det här med att ta vara på resurserna omkring oss. Jag tycker att det är fantastiskt hur man kan gå ut och gå en prommenad, och komma hem med en hel måltid: lokalodlad och oftast helt gratis dessutom. Dels valde jag temat för att jag på så vis kanske kan sprida intresset för vilda (och för den delen egenodlade) växter, OCH slutligen hoppas jag kunna lära mig mer, av er som vill delta, och genom att jag själv deltar.

Jag tänker mig att någon ingrediens ska vara plockad, snarare än att samtliga behöver vara det. Det får gärna vara förstagångsförsök, dvs det behöver inte vara något ni filat på till perfektion. Dock behöver det vara ätbart, dvs se till att kolla upp noga så att det du använder inte är giftigt i någon utsträckning – för din egen och ev framtida receptprövares skull.

Jag tror att det här kan bli riktigt kul. Men det här är ett svårt tema, så frågan är: är det någon som vågar anta utmaningen?

Mitt bidrag kommer längre fram!

ps. Utmaningen löper under hela maj månad. Ni som vill delta lägger lättast en länk till ert bidrag i en kommentar till det här inlägget. Skriv också gärna om jag får låna foton i sammanfattningssyfte. Har ni några frågor kring hur jag menar med tema eller annat är det bara att fråga.

ps 2. Just det! jag glömde att skriva till er som deltog i förra utmaningen att det finns en jättefin raw food-receptbank som gärna tar emot era kreationer: här.

~ av eanie på 05 maj 2010.

15 svar to “Raw food-utmaningen: plockat!”

  1. Oj, vilken tajming. Jag knåpade ihop ett sådant recept igår. Och hade faktiskt tänkt att köra flera på det temat framöver på bloggen.
    Det är något som ligger även mig varmt om hjärtat så det ska bli kul att se vad folk hittar på. :)

  2. Har precis plockat nässlor, men är starkt tveksam om jag vågar äta dem raw (även om jag vet att det ska gå med lite behandling). Hmmmmm. Är nog säkrast att plocka nåt annat…

  3. Klart att du vågar äta dem :) Fast jag får erkänna att jag tog första tuggan lite försiktigt jag med när jag åt råa nässlor för första gången.

  4. Härligt att det finns intresse!

    Jag tyckte också att det var väl riskabelt att stoppa råa nässlor i munnen först, men sen kom jag på att det ju finns andra sätt att testa om de slutat brännas: som att stoppa fingret i t ex röran eller vad man nu gjort. Hellre nässelsting på fingrarna än i munnen :)

    Därtill har jag ett tips, som jag läst mig till men dock inte hunnit prova. Det sägs att vätskan i stammen på brännässlor funkar som motgift mot nässelsting; dvs om du delar stjälken (förslagsvis med handskar på) och stryker vätska där du bränt dig ska stinget upphöra. Värt att testa, men jag har lyckats klara mig från sting hittills i vår, så det får komma när det kommer.

  5. Bra utmaning!

  6. Jag fegade ur på nässlorna, men här kommer ett annat lite mindre stickigt försök! Hoppas det är tillräckligt plockat!

    http://tomskafferiet.blogspot.com/2010/05/plockat-blommig-rabarberpaj.html

  7. Vackert! Ser gott ut!

  8. http://mollyshalsoblogg.blogspot.com/2010/05/gron-smoothie.html

    jag vet inte om den kvalar in i din utmaning, men den var god och kan rekommenderas. gillar din blogg, jättefin, är inne flera gånger per dag :) ha en bra dag!

  9. Hej Molly!

    När det dyker upp folk vars bloggar jag läste redan innan jag startade min egen känns det nästan som celebert besök, så jättekul att se dig här! :)

    Absolut kvalar din smoothie in. Blev helt sugen på att testa kirskålsbaserad smoothie! Ser jättefräsch och god ut.

  10. åh, vad glad jag blir, visste inte att du läste/läser min blogg :) som sagt, diggar verkligen din blogg, fortsätt med den :)

    hoppas att du har haft en bra dag!? ha en fortsatt bra kväll och helg :)

  11. idrar härmed med ett stycke granskottssallad! :D
    http://njutmaten.blogspot.com/2010/05/friluftsmat.html

  12. lustigt hur det blir ibland. jag får bli bättre på att kommentera hos dig, Molly =)

    Yay, kul att du är med Mikkan! Granskottssalladen ser både fräsch och spännande ut.

  13. Hrm. Jag tänkte att jag väntar lite, eftersom det verkade ligga nån förbannelse över mitt inlägg förra gången, men nu blev det visst den förste och jag har inte publicerat något än. Nåväl, jag lägger upp det senare idag så får du ta med det om du vill helt enkelt. :)

  14. Självklart väntar jag på ditt bidrag, Henrik. Kul du vill vara med!

  15. Låna bild om du vill till samlingsinlägg, bara roligt att du drar i sånna här grejjer! :)

Kommentera

 
