Pinjemun

Foto: David Lebovitz

Pine nut syndrome, pine mouth och pinjemun – visst låter det attraktivt?

Vad är det jag pratar om, undrar kanske du? Pine nut what? Jag är – som tur är – ingen expert på ämnet, men har haft anledning att rota lite i ett visst pinjenöts-relaterat fenomen i och med att min sambo drabbades av det i förra veckan (och ännu lider av det 5 dagar senare). När han en kväll klagade på att allt han ätit under dagen smakat konsekvent illa blev jag nyfiken. Smakade det möjligen beskt, lite metalliskt, i bakre delen av munnen, ihållande även efter att han avslutat sin måltid? Förvirrad svarade min stackars sambo Ja, ja och ja, och undrade nog vad jag stoppat i hans mat.

Men jag är oskyldig, det var bara det att jag råkat läsa om det han beskrev på säkert 4-5 olika amerikanska matbloggar alldeles nyligen. Fascinerat hade jag läst om folk som ätit pinjenötter – kinesiska i de flesta fall tyligen – varpå de fått en märklig reaktion som i vissa fall följdes av en hel veckas beska matupplevelser. Jag hade dock inte tänkt så mycket mer på det. Det finns så mycket goda nötter och pinje- är inte mina personliga favoriter, så vi äter inte sådana så ofta. Dock hade jag använt sådana i ett raw food-recept kvällen innan min sambo insåg att något var galet med hans smakupplevelser.

Men varför har jag då sluppit drabbas? Ja, det kan finnas olika anledningar. Det verkar kunna vara så att inte alla reagerar likadant. Eller är det för att jag inte tyckte så mycket om pinjenötsröran ifråga och därför åt ganska lite av den. Alternativt var det inte alls våra nötter utan något han åt i raw food-buffén de serverade i hans jobbmatsal samma dag (jo, de har raw food-buffé ibland. Lyx!).

I vilket fall var varken han eller jag sugen på att ta risken och äta av de pinjenötter vi hade över, så de åkte i komposten. Från och med nu blir det ännu färre pinjenötter här hemma, och i synnerhet sådana från Kina, som efter vad jag läst verkar vara gemensam nämnare och – möjligen/förmodligen orättvist – utsetts till syndabock. Att betala med en hel veckas (eller t o m två läser jag på wiki, under Risks of eating pine nuts) beska upplevelser känns inte alls lockande.

Förhoppningsvis ska vi därmed slippa pinjemun – som man alltså mindre vackert valt att kalla det på svenska – i framtiden, men det är inte säkert. Det är så här i början på 2010 tydligen en ganska ny företeelse och man vet inte riktigt vad den kommer sig av. En teori är att det är något träden absorberar ur marken där de växer som de sedan överför till nötterna, en annan att det är något nötterna behandlas med innan de paketeras. Alternativt är det ett tecken på att nötterna härsknat (kanske var det därför jag inte gillade den där röran?). Om det är sistnämnda går ingen pinjenötsätare säker… Dock, ska tilläggas, har inga av de undersökningar som gjorts hittills visat på att det skulle vara något farligt. Det ska gå över av sig självt. Tålamod with a side of ofrivillig bantning, m a o.

Det visar sig finnas massor att läsa om pine nut syndrome/pine mouth/pinjemun på nätet. Livsmedelsverket håller på att utreda och skriver ganska knapphändigt om saken här. Ett par tidningar har uppmärksammat fenomenet, bl a HD som skrev om det 31/12 -09. Självklart har det också bloggats om, bl a av Saltåkvarn här, liksom den eminenta Lisa Förare Winbladh som själv drabbades. Verkar mer vanligt förekommande i Sverige än jag var medveten om.

~ av eanie på 26 april 2010.

8 svar to “Pinjemun”

  1. Jag har också haft exakta samma sak. Jag trodde först att jag var helt galen, men hittade sedan massor av information om det. Mina pinjenötter var också kinesiska. Beskheten som varade i nästan en vecka verkade inte bero på färskheten då de var helt nyinköpta. Jag lagade ett raw food-recept med nötterna men det borde ju inte spela någon roll tycker jag.
    Hurra för dig som uppmärksammar problemet iallafall.
    Kram
    /majjsan

  2. Usch vilken obehaglig åkomma! Jag som älskar pinjenötter får hoppas att jag slipper drabbas.

  3. Jag tycker det är så fascinerande, det här. Kanske för att det ännu inte är fastställt vad det kommer sig av. Tror mig ha läst om folk som fått det av lagad mat så jag tror inte råheten spelar in. Det ska bli intressant att följa utvecklingen iaf, så att man vet hur man undviker det!

  4. Intressant. Hade aldrig hört talas om det innan. Det märkliga tycker jag är att det håller i sig så pass länge.
    Jag gillar pinjenötter men köper det i stort sett aldrig pga priset (köper då hellre hampafrö).

  5. Ja, märkligt är det. Han märker av det fortfarande, säger han idag onsdag morgon, men dels verkar det minska gradvis, dels tror han att han vant sig vid det.

    Jag håller annars med dig, Henrik, hampa hellre än pinje, redan innan detta mysko fenomen. Hampa i alla dess legala former är favoriter – även när icke-ätbart: tyg, garn, papper…

  6. För mig som verkligen gillar pinjenötter, så är detta otroligt trist… man köper i hopp om att det skall vara bra, ko å allt, och får ofta slänga hela påsen i jakten på guldkorn…

  7. Hej!
    Började få en besk smak i munnen och bak i svalget i går och har haft det hela dagen i dag. Kunde inte förstå vad det var och började tro att jag påbörjat en förkylning eller något. Googlade problemet och blev så förvånad! Har aldrig hört talas om pinjemun men förstår nu att det är det jag drabbats av. Har ätit pinjenötter i maten, på salladen och även smaskat i mig dem som de är! Med facit i hand…det gör jag aldrig igen :-) Hoppas jag inte behöver ha detta besvär i flera veckor som vissa stackare har haft. Tack så mycket för att ni har uppmärksammat detta. ”Beska Nettan”

  8. Åh nej, stackars dig! Men det går över så håll ut. :) Klen tröst så klart, men bättre än att det varar för evigt…

    hihi Beska Nettan låter ju annars tufft ;)

Kommentera

 
