Fikon- och granatäpplesallad

Strimla zucchinin med potatisskalare. Strö ev över lite salt, blanda runt och låt rinna av i ett durkslag. Dela ett granatäpple och slå ur kärnorna med baksidan av en träslev över en bunke. Dela fikonen och hacka valnötterna. Blanda alltsammans och ringla över lite lime och olja, samt ev örter om så önskas. Räcker till 2-3 personer.

~ av eanie på 24 april 2010.

8 svar to “Fikon- och granatäpplesallad”

  1. Guud, så lyxigt det ser ut!

  2. Ja, granatäpple och färska fikon är klara favoriter, så båda i en är absolut lyx =)

  3. Jag har nog aldrig ätit färska fikon, är de lite söta? måste testas :)

  4. Ser helt underbart gott ut! Men så är jag galen i fikon också. :)
    Har aldrig testat den metoden att få ut granatäppelkärnorna. Ska göra det nästa gång. Tack för tipset!

  5. Mmmm, så läckert det ser ut! Mums! Undrar vilken font du har använt till att skriva ingredienserna på bilden. Sååå snygg!
    /MariaB

  6. Körsbäret: Ja, det måste du testa! Färska fikon är en helt annan – bättre – grej än torkade. De är inte supersöta, lite lågmälda i smaken nästan. Inte helt lätt att hitta bra färska fikon eftersom de reser så långt och är ömtåliga, men när man väl prickat in ett moget mjukt fikon märker man det på smaken :)

    Henrik: Det är min favoritmetod eftersom den inte innebär så mycket pillande. Alltid kul att ha en ursäkt att ge något en släng med sleven ;)

    Tack Maria! Det är en standardfont i Picasa som heter French någonting (kan kolla upp exakt French-vad när jag kommer hem ikväll) och som jag använde i kursivformat. Betydligt snyggare än min egen handstil, som jag som tur är inte vet hur jag skulle få in i datorn :)

    Tack för alla trevliga kommentarer. Såna diggar vi bloggare =)!

  7. ps. French Script MT (kursiv) heter den, Maria!

  8. Tack, eanie!

Kommentera

 
