Café Stunden

Det är något alldeles speciellt med att bli serverad och få äta någon annans mat.

Det kanske inte låter så speciellt rent generellt, mer som en vardagslyx man unnar sig för att man kan, eller när man inte har tid att fixa eget, som en snabb t ex lunch.

Men det är ju inte alltid så enkelt, inte för veganer, och i synnerhet inte för raw food:are. Då är det rent ut sagt en lyx att hitta någon som inte bara kan och har tid att svänga ihop en sallad, utan t o m erbjuder ett utbud av rätter. Denna lyx har jag fått uppleva idag, en helt vanlig fredagslunch i lilla storstan Malmö. Kan ni fatta? Det är knappt jag kan, och vad jag fattar ännu mindre är varför jag inte lyckats ta mig hit – till Café Stunden – förrän idag, nästan 2 månader efter att jag först fick tips om att det så nära skulle finnas ett ställe som serverade en del raw.

Det var så blygsamt jag fick det beskrivet för mig, att en del saker, mest efterrätter, var raw, snarare än att de – som de faktiskt gör – serverar både raw food-frukost, -lunch och -bakverk, och från och med imorgon även helgbrunch! Så det var verkligen en glad överraskning jag fick när jag äntligen hade möjlighet att ta mig till Malmö en vardag efter kl 07 och före 15 (jag jobbar och bor i fel stad) i sällskap med min vän H, som ni kanske minns från min Englandsresa i höstas, att jag redan då försökte raw-indoktrinera (går sakta framåt ;)).

Väl på plats i den lilla men smart inredda lokalen beställde H och jag varsin Dagens (tänk att beställa Dagens och få raw food!) som idag var Kryddiga cevapi med marinerade champinjoner och tomatsalsa (foto nedan) för alldeles måttliga 65 kr. Vi satte oss i en mysig liten hörna med pyttebord och fick maten på bara någon minut. Snabbt, och, visade det sig, väldigt gott! Min raw-blyga vapendragare förälskade sig i cevapin och jag i helheten; en balanserad och smakrik rätt serverad på fräscha stora tallrikar i en ljus och luftig lokal med harmoniska färger och avslappnad inredning (med plädar/skinn som jag som vegan hoppas, hoppas och önskar inte är från djur?!?!).

Ska jag ha någon liten invändning är det akustiken i lokalen. Sparsmakat är tyvärr inte väldigt ljuddämpade. Det var bara vi, personalen och en annan kund, men medan personalen förde ett entusiastiskt samtal med den andra kunden hörde jag inte mycket av vad mitt lunchsällskap sa. Jättesynd, för vi gick inte dit enbart för att njuta av maten. Men åtminstone det kunde vi göra, med råge, och även av ett väldigt vänligt bemötande från en tjej med stort raw-leende och en även glad kille som mest höll till i köket.

När vi kommit så långt att tallrikarna våra var tömda hade den andra kunden gått och lokalen blivit en lugn oas, så det var bara att passa på att fortsätta njuta. Det behövdes inte mycket övertalning för att få med H på efterrättsspåret. 2 olika hade vi att välja på denna dag (en 3e hade just tagit slut och fler skulle det bli i helgen): den ena något slags chokladtårta/paj med apelsinsmak och den andra en sorts äppelkaka i cupcakeformat. Vi valde båda den senare (foto nedan) efter entusiastiska rekommendationer. Mycket mycket gott! Hade priset varit något lägre än 35 kr är det inte otroligt att vi även gett oss på den andra sorten… Nu får den istället vänta till nästa gång. Men nu när de ska börja ha helgöppet (helgen 17-18 april som jag förstår det öppet för brunch både lördag och söndag, därefter lördagar) dröjer det kanske inte alltför länge.

Café Stunden, Östra Tullgatan 4, Malmö. Ingen hemsida ännu, men kommer troligtvis relativt snart. De serverar för övrigt även en del kött, kaffe, te och annat som i entusiasmen föll utanför raw-darn men som någon del av hjärnan ändå registrerade.

Gå dit, Skånebor, spendera era pengar, och få glädje och god mat i magen! Först Kivik, nu detta. Äntligen bor man i rätt del av Sverige.

~ av eanie på 16 april 2010.

15 svar to “Café Stunden”

  1. Ja äntligen bor man i rätt del av Sverige! :) Ditt inlägg inbjuder onekligen till ett besök hos Stunden. Måste bege mig ner till Malmö snart! Synd att de inte har kvällsöppet bara.

  2. Kan tänkas de ändrar öppettiderna efter hand. Innan hade de inte lördagsöppet och det ska de ju börja med nu, som tur är.

  3. Det låter fantastiskt! Jag känner att det börjar bli dags för en råträff i Skåneland snart igen…

  4. Ja, det hade varit trevligt!

  5. jätteroligt att han har dagens nu… Sist gjorde han ”pizzor” men de var svingoda båda gångerna.

  6. 8 maj gästar jag äntligen Malmö och ska direkt dyka in på detta Lovely Raw ställe!

  7. Jättekul att du kommer till Malmö, Erica! Såg att du skulle hålla en inspirationsdag – 9/5 var själva kursen, tror jag? – jättehärligt! Ännu mera vår i Malmö :)

  8. Ett superställe när det gäller såväl maten som servicen och
    mysfaktor ! Ett ställe som vi gärna rekommenderar till alla
    vi känner. Vi kommer snart tillbaka.

  9. Kul att fler upptäckt detta trevliga ställe!

  10. Skåne är verkligen the place to be, just nu! :)

  11. Ja, äntligen! :) Ni har det inte helt illa i Stockholm heller, även om Spiridons numera är nerlagt. Finns lite ju dock annat rått på sina ställen, om jag inte är felinformerad. Vi vill dock ha ännu mer! ;)

  12. Kan tipsa om att Erica bjuder på specialkomponerad raw fairtrade choklad-banan-paj på hansa compagniet i Malmö lördag 8 maj kl 12,13 & 15! Mer raw food åt malmöfolket, helt enkelt! :-)

  13. Ja just det, det såg jag. Är inte själv i stan då, men jag tror och hoppas att många andra tittar förbi :) Hejja Erica!

  14. Helt galet. Jag bor i Malmö. Ska dit imorgon! :D

  15. Lyckost :) Ja, det får du göra! Jag tror att du kommer att gilla det… =)

Kommentera

 
