Rawr!

Taktiskt drag att börja blogga om choklad, skrev jag i Qula Madre-inlägget utan att veta hur sant detta snart skulle bli. Jag har nämligen sedan dess haft turen att komma i kontakt med Rawr Chocolate, som skickade mig smakprov på tre av sina chokladkakor.

Lite osäkert kändes det, ska jag erkänna, att ta emot chokladprov på det här viset. Jag har, med undantag av Qula Madren som jag fick från en tredje part, hittills alltid själv valt och betalt all choklad jag skrivit om. Så tänk om jag inte alls gillade den, det har hänt lite för ofta med råchoklad för min del, och då skulle jag behöva såga den rakt framför ögonen på dem som varit snälla och skickat den till mig gratis…

Som tur var blev det aldrig ett problem, för de två av Rawr Chocolates sorter jag provade; Pecan Power och Orange Zest, var riktigt riktigt goda.

Två smaker säger jag, men skrev jag inte tre i inledningen? Jo, så sant, men den tredje – Rawr Passion – har jag bestämt mig för att hålla mig från och istället lotta ut bland dem av er som deltar i Raw food-utmaningen under april. Så sätt igång att komponera och fota, för det här vill ni inte missa! Rawr Chocolate finns nämligen i nuläget inte att beställa inom Sverige, och vill du beställa från England får du kontakta deras kundtjänst.

Än så länge iallafall. De är ett mindre men snabbt växande företag med bas i Cambridge, där de gör och förpackar sin choklad för hand. I nuläget har de sju olika smaker och fyra olika Nut Power bars, så elva i allt, men säljer även lite annat blandat i shopen. En härlig förpackningspolicy har de också. Nu till chokladen!

Pecan Power (ovan) blev för mig en riktig överraskning. Jag väljer sällan eller aldrig sorter med nötter, frön och frukt i om enklare sorter finns, helt enkelt för att jag föredrar så mycket choklad och chokladsmak som möjligt. Efter att ha smakat den här undrar jag dock hur mycket jag gott miste om med denna inställning… Samtidigt tror jag ändå det är något visst med just den här sorten: Pecannötshalvorna är riktigt färska och mjuka, inte tillstymmelse till bitterhet som nötter i choklad ibland kan få. Det är härligt med så stora nötbitar, som komplimenteras så väl av chokladen. Jag föredrar faktiskt den här chokladen med nötterna, vilket nog aldrig inträffat tidigare.

Orange Zest då (foto nedan)? Den tycker jag ännu bättre om. Urläcker! Frisk och härlig, inte alls som vanliga apelsin-choklader, som jag förvisso inte har något direkt emot, men inte heller gillar speciellt. Det här är en ljusare apelsinsmak, och med en mörk, söt och mjuk chokladsmak i bakgrunden.

Båda sorterna har en mjuk och silkig chokladmassa som påminner om Conscious Chocolate, som också är en favorit hos mig. Dessa har dock en glansigare yta och annan bitindelning. Ingredienserna som inkluderar mesquite och carob, som jag lätt reagerar på, är i så fin balans att de knappt märks av. Mer om ingredienserna här och därifrån kan du sen klicka dig vidare till mer om företaget, chokladen och hur du beställer.

Tack till Rawr Chocolate for goda smakprov och trevlig kontakt!

In English

The nice people at Rawr Chocolate were sweet enough to send me some of their lovely raw chocolate to taste: three yummy flavours of which I – a little too quickly I might add – devoured two myself. The third kind, called Passion, I have decided to save for one lucky reader amongst those of you who participate in this months Raw food-challenge (more about that here, but its all in Swedish, so let me know if you need a translation).

Rawr Chocolate is based in Cambridge UK and as I understand it only fairly recently got into raw chocolate making but is now available in increasing numbers of shops as well as online (UK customers. International orders can be placed via e-mail). They currently have seven different flavours and four different Nut Power Chocolate Bars, so eleven in all (more about them all here).

I usually don’t go for chocolate with things like nuts or seeds or berries in them. I like a strong chocolate flavour and am quite happy with just that, so boy am I glad I got to try the Pecan Power! Who knew chocolate with nuts was this deliciuos? I can’t help thinking that maybe I’ve been missing out, but at the same time it might just be something about this bar I adore especially, as the pecans are really fresh and soft, with no bitterness whatsoever. The chocolate is soft and sweet and a great match with the pecans. I actually prefer this chocolate with the nuts, which is a first for me. Cool. Yummy!

And then we (or rather I. Lucky Me!) have the Rawr Zest. I. Love. Love. I don’t know why no one thought of putting orange in chocolate before. Of course they did, you’ve all heard of Marabou and Terry’s Chocolate Orange, but this is different because I don’t particularly like those and I loved this. Did I say that already? Well, I do. Rawr Raw Chocolate sailed straight to the top of my favourite raw chocloate bars. Now all I need is for someone in Sweden to start selling these so I can try all the other flavours too. I might live to regret deciding to give the Passion bar to one of you…

Thank you Rawr Chocolate for letting me taste your lovely chocolates! Hope to see you in Sweden soon!

~ av eanie på 13 april 2010.

6 svar to “Rawr!”

  1. […] Read her whole review here. […]

  2. Tack för din fina kommentar hos mig och roligast av allt är det som vanligt att hitta till en ny inspirerande blogg. Varför har jag missat dig förut – din blogg är ju underbar. Blir så chokladsugen att jag kan gå åt och gissa min lycka när du hade recept på sesam/linfrökex som jag letat efter så länge. Hit kommer jag mycket snart igen! Ha en härlig helg!

  3. Pecankakan ser ju helt fab ut! Bästa nöten just nu, jag är helt beroende! :)

  4. Ja, de är märkligt underskattade i det svenska köket! Tur vi är så amerikaniserade inom raw :)

  5. Tack själv, Mimmi, och välkommen hit! Kul att vi inspirerar varandra :)

  6. ska se om vi inte kan ta och sälja dom om de är så bra :-)

Kommentera

 
