Mörka raw-kex med sesam och shoyu

Som torkugnslös är rätter med lång tillagningstid inte det jag experimenterar mest med. Jag älskar snabbt, färskt och saftigt, men också kontraster och crisp, och som sådana är kex underbara. Och förra helgen blev det faktiskt lite experimenterande.

Raw-kex kan varieras i det oändliga med fröer och kryddor. Jag ville ha mörka kex, både till färg och smak, och gjorde dem så här:

Till 1 plåt

  • 1 dl bruna linfrön
  • ½-1 dl svarta sesamfrön
  • lite dryht 1 dl vatten
  • ett par msk tamari/nama shoyu/soja
  • ett par drag med svartpepparkvarnen
  • en aning kummin

Blanda fröna i en skål och häll på vatten, shoyu och kryddor. Blanda runt ordentligt och låt stå till sig ett par timmar. Tillsätt mer vatten om så behövs för en lagom smetig konsistens, men ju mer vätska du har desto längre tid tar kexen i ugn.

Häll smeten på plåt med teflex/bakplåtspapper och bred ut till ett tunt kexlager. Ställ i vanlig ugn eller torkugn på 40-45°C. Torktid varierar beroende på ugn och vätskemängd, men räkna med åtminstone ett halvt dygn, förmodligen ytterligare ett par timmar. Om du har vanlig ugn som jag får du effektivare torkning om du då och då öppnar ugnsluckan, eller t o m sätter en slev emellan för att släppa ut fukt.

Kolla en gång i halvtimmen eller så, så ser du när kexen börja bli färdiga. Bryt i lagom stora bitar och servera till god soppa eller med en god klick guacamole.

~ av eanie på 31 mars 2010.

4 svar to “Mörka raw-kex med sesam och shoyu”

  1. Vad vackra de är! Själv har jag en smoothie & torkad frukt-period nu, men ska testa diverse kex när jag kommer igång med frön igen.. hade lyxen att få hem en torkugn förra veckan och den måste ju användas! :D

  2. Spännande, kummin lär ju vara asgott i kexen – att jag inte tänkte på det! :)

  3. Tackar :) Ja, det var ett helt ok resultat på dessa, men det finns ju så mycket fler kryddor och örter, och frön i mängder, så möjligheterna känns oändliga. Jag är sugen på att prova med rosmarin, tror jag kan bli gott.

    Glad påsk på er!

  4. Nu har ditt första recept blivit publicerat på Sveriges största receptsajt för råkost/raw food och levande föda: http://www.findrawfoodnow.com/2010/04/groddad-tabbouleh-med-avokad-1-port.html

    Här är din sida där alla dina recept kommer att synas (jag vill ha många till): http://www.findrawfoodnow.com/search/label/Eanie

    Här gör du reklam för vår fina sida: http://www.findrawfoodnow.com/p/lanka-hit.html

    Krams!
    CB:t

Kommentera

 
