Qula Madre

Det är sant som jag skrev i mitt senaste chokladinlägg; att jag lyckats komma över smakprov på den svenska råchokladen Qula Madre. Mycket spännande! Detta tack vare Christian och Åsa på Chokladorama. Ett sådant taktiskt drag jag gjorde när jag började skriva om choklad!

Det här är nog den mest spännande provsmakningen jag gjort så här långt. Ett svenskt märke! Förvisso är Qula Madren kanske inte rå på det viset vi råkostare menar när vi säger råchoklad (se diskussion efter detta inlägg. Jag hänvisar också till ett kommande inlägg om råchoklads ifrågasatta äkta råhet), men det är det märke i landet med mest potential hittills så det tål att grävas mer i och jag själv avser hålla ett öga på utvecklingen framöver. För det här var väldigt gott.

Chokladsegmenten, om jag ska försöka mig på en beskrivning, är tunna och åt det torra hållet, men porösare än Pacarin och smakmässigt avsevärt ljusare och sötare. De har ett härligt knäck som varar rakt genom tuggningen av hela biten, förstärkt av små kakaobitar och råsockerkristaller ovanpå (se foto). Chokladen består, enligt vad jag läst mig till, överhuvudtaget enbart av grovt riven kakao och råsocker. Bitarna är också härligt kakaopudrade och slinker ner lite väl snabbt. Men det ska ju komma mer av det här när chokladfabriken i Gävle väl är igång, vilket enligt utsago ska ske någon gång under året. Chokladen ska dock enligt läsare Angelica gå att få tag på även nu, om inte annat hos Gefle Chocolaterie själva, under benämningen ‘barras’.

Kanske är det bara jag som icke helt bevandrad i chokladvärlden, som har svårt att få ihop pusselbitarna kring den här chokladen, men jag hade nog i vilket fall önskat att det fanns lite mer informationom den här satsningen (hemsidan är i dagsläget tämligen informationsknaper). Jag hittar gott om artiklar och reportage, men inte the nitty gritty som jag är intresserad av: specifikt (inte generellt) tillverkningssätt, exakta ingredienser, vad som är vänta i framtiden osv. Det smakprov jag fått förtäljer inte heller annat än jag själv tolkar, men vad gör man inte för den chokladmission man gett sig ut på?

Det som är verkligt intressant med hela det här projektet är Anna-Sofia Wallströms engagemang i kakaoplantagen Mata Grande som hon driver tillsammans med lokalbefolkning i Dominikanska Republiken, vilket också klassar kakaon därifrån – en klon av Trinitariobönan – som Fairtrade. De satsar även på att göra en choklad av hantverksmässigt hög kvalitet som är miljömässigt hållbar, och bönorna /ska/ odlas ekologiskt. Så oavsett om det i slutändan är choklad som är intressant för inbitna raw foodare är det choklad som bör bli intressant för befolkningen i övrigt.

Lite mer att läsa finns här och det finns som sagt gott om artiklar, bl a en i Corren, för att bara nämna en.

Tack Christian och Åsa för smakprovet!

~ av eanie på 26 mars 2010.

5 svar to “Qula Madre”

  1. Kul, jag har också testat denna och var otroligt positivt överraskad! Första bilden i mitt inlägg är på den svenska råchokladen: http://njutmaten.blogspot.com/2009/12/maffigt-pa-xoko.html

    Jag älskade verkligen smaken, och tyckte att den var otroligt mycket bättre än många av de andra 30 sorter som vi hade valt ut till vår chokladprovning faktiskt!

  2. Ja, visst var den god? Känner igen den på bilden =)
    Härligt med provning! Tänk om någon ville ordna råchokladprovning, det hade jag skrivit upp mig på på en gång =D

  3. Gud vad chokladsugen jag blir när jag läser här, choklad, choklad, choklad. Vilken tur att jag har lite choklad hemma då!
    :-) De där pralinerna från ett tidigare inlägg, de bästa enligt dig måste jag ju prova, jag tro de gick att beställa på nätet om jag inte minns fel.

  4. kanske i framtiden! tjejjen jag gjorde den med har bloggen rebeccas kitchen och är total chokladnörd, hon skulle säkert vara nyfiken. Något att arra framgent, säkerligen! :)

  5. Ja, jag gör vad jag kan för att fresta =) Kul du också gillar Booja-pralinerna, Tant Grön! Svåra att motstå, definitivt.

Kommentera

 
