Rödbetscarpaccio

I somras blev vi serverade en otroligt god rödbetscarpaccio på Restaurang Sand i Båstad. Jag önskar att jag hade haft vett att fota, eller åtminstone memorera den, men så klart inte. Jag hade annars gärna återskapat en rå variant på den, eftersom den i likhet med den mesta annan rödbetscarpaccio man blir serverad ute var lätt blancherad. Helt i onödan, för rödbetor är en rotsak som blir riktigt bra rå, i synnerhet skivad eller strimlad riktigt tunt. Därtill säsongsaktuell.

I slutändan gjorde jag en egen betydligt enklare, men inte desto mindre god rödbetscarpaccio á la cru (se heter det nog inte, men skit i det):

Till 2 sidorätter

  • 2-4 rödbetor, beroende på storlek
  • ½-1 msk färskpressad citronsaft
  • 1 msk god ekologisk olja
  • 1 handfull valnötter
  • 1 handfull blandad sallad
  • en nypa storflingat salt

Rödbetor kan variera avsevärt i storlek. Väljer du större blir det mer utav rätten så klart, men ofta är de små betorna aningen godare i smaken och blir finare i upplägget. Ta helt enkelt fler om du vill ha mer.

Skiva rödbetorna tunt, tunt. I matberedare går det på några sekunder, men annars kan du använda kniv, potatisskalare eller osthyvel. Placera ut på tallrik.

Blanda olja och citron och strössla över rödbetsskivorna.

Hacka valnötterna grovt och skölj salladsbladen. Strö dem över rätten och salta med gott salt. Servera med en stor härlig grönsallad.

~ av eanie på 24 mars 2010.

4 svar to “Rödbetscarpaccio”

  1. Vad läckert det ser ut! Uppskattar sådana här enkla recept så det kommer absolut testas! (fast minus nötterna för min del, men jag tror det kan bli kalas ändå. ^_^)

  2. Vad kul att fler än jag gillar enkelt. Jag tycker enkelt är underskattat! Ja, du får byta ut nötterna mot något annat, finns säkert annat som passar och gör det till en helt annan rätt – det fina med att använda få ingredienser :)

  3. Har helt snöat in på rödbetor nu (josjosjos! http://www.superfoodpasvenska.se/)- detta såg så otroligt gott ut!

  4. Rödbetsjuice är också jättegott. Och läppstift på köpet! =)

Kommentera

 
