Tidskriftstips: Urban Farm

Av mina goda vänner Anna och Christoffer fick jag i helgen en väldigt trevlig försenad födelsedagspresent i form ett nummer av nya magazinet Urban Farm.

Urban Farm är en tidskrift om – som säkert hörs – odling i stadsmiljö: på fönsterkarm, balkong, odlingslott och mindre trädgård, men även kollektiv och mindre byar i stadskanten mm. Den är amerikansk men lyfte även fram ett par brittiska exempel, åtminstone i aktuellt nummer. Hållbart leverne/sustainable living är grundprincipen för publikationen vars mission är

to promote the benefits of self sustainability and to provide the tools with which to do it on any size property. Urban Farm™ reaches out to those in the city and suburbs, those who are inspired by the local food movement and who want to start raising chickens and growing food for themselves, supporting local agriculture and living more sustainably.

Mer kan du läsa här. Där ska du också kunna beställa innevarande nummer i pappersform och back issues i elektronisk form.

Numret jag fick, det andra hittills (första kom i augusti 2009) handlar mycket om samhällsanda och stöttande av andra i gemensam strävan. Det finns en mycket intressant artikel om komposter (från avancerade trädgårds- till små 5-litersspannar att ha under vasken), vilket jag, med risk för att låta väldigt nördig, tycker är superintressant (jag är kompostfrälst). Läsvärt var bl a också var ett reportage om egen produktion av el.

Förutom intressanta artiklar och reportage finns också handfasta tips och produkttips samt recept på lokalodlade rätter. Mer på bilderna nedan. Du kan även läsa mer om innehållet i #2 här. En mycket trevlig tidning som jag gärna läser fler nummer av framöver. Jag hoppas på att den dyker upp i tidningsbutikerna här i landet snart.

~ av eanie på 09 mars 2010.

Kommentera

 
