Magisk choklad

En som har tagit fasta på det här med choklads potentiella koppling till nyttighet är Kate ‘Magic’ Wood. Hon har tagit fram en serie chokladkakor om 6 olika sorter som, förutom rå kakao med dess fina egenskaper och näringsämnen, innehåller gott om andra näringstäta favoriter som maca, suma, lucuma, mesquite, gojibär, hampafrön, blågröna alger och crystal manna bl a, beroende på vilken chokladkaka du väljer.

Riktig superfoodchoklad med andra ord. Och helt raw också, så klart: ‘If it’s not raw, IT’S NOT CHOCOLATE!!’ kungör Kate Magic på sin webplats Raw Living (under Shop->Raw Chocolate Bars), där hon säljer sin choklad tillsammans med en massa superföda – eller High Vibrational Foods – som du knappt hört talas om (precis när du lyckats få rätt på stavningen av Ashwaganda kommer hon med Mucuna eller He Shou Wu…), samt böcker, skönhetsprodukter, coaching mm. Dessutom raw bakverk: Cosmic Cacao Cake, made to order. Det är definitivt värt att ta en närmare titt i henne sortiment (notera dock att inte allt hon säljer är godkänt som livsmedel i samtliga länder ännu).

Visst kan man inte annat än fascineras? Inte jag åtminstone, som valde ut två av hennes Raw Chocolate Bars att prova. Lite skeptisk, ärligt talat, för så mycket nyttigt i en chokladkaka; kan det då fortfarande smaka gott?

Den första jag gav mig på var LuckyMe, som ska vara den sötaste av de 6 sorterna, och som utlovar känslor av att vara ‘blissed and blessed’. Bless her, lilla Kate, som vill så väl: ‘Aren’t we fortunate to have such easy access to these incredible foods? Gratitude is a powerful emotion – let’s use it to transform the world into a place where the whole of humanity can say, Lucky Me.‘ Jag nästan känner magin.

Men i slutändan är det ändå bara en chokladkaka, som är god, javisst, men som lämnar mig kvar med båda fötterna på jorden, och aningen fattigare. Men med magen full av kakao, mesquite, agave, purple corn extract, ashwaganda och pink salt. Jag kunde valt betydligt sämre saker tillfredsställa kl-16-socker-svackan med.

Provandet av LuckyMe gjorde mig också nyfiken på ytterligare en av Magics chokladkakor och, peppad av en läsare som utnämnde Raw Livings choklad till sina absoluta favoriter (under det här inlägget), satte jag mig att kolla närmare på beskrivningarna av de andra chokladkakorna. Och en av dem innehåller guld! Titta här, Be the Change-bar: ‘cacao… bla bla… crystal manna, etherium gold‘. Såld!

Det är naturligtvis inte guld (som dock finns i ätbar form), utan etherium gold, men med den säljtext Raw Living bjuder på skulle det mycket väl kunna vara värt sin vikt i, ja, guld. Ett kort utdrag ur den betydligt längre texten: ‘if you want to manifest your dreams, and create a conscious reality, Etherium Gold can assist you in your destiny.’ Mer om inre balans, lycka och harmoni genom etherium (flera varianter finns) kan du läsa här.

Men också det här är världslig choklad för en kontaminerad varelse som jag. Annan effekt lär den dock ha på mer renlevande raw foodare och andra, som kan hålla chokladpartyn och dansa hela natten lång på energin. Jag blir mest skakig om jag överdoserar rå kakao. (Kanske om jag åt hela kakan i en sittning..?)

Så vad tyckte jag då om Be the Change? Det första jag noterar är mesquiten, men i den här, till skillnad från det två vita sorterna jag provade sist, tycker jag att man balanserar ut den för mig distinka smaken mästerligt. Mesquite i rätt balans med andra smaker har jag inget emot. Smaken övergår snart till mörk härlig kakao, lagom söt, lite torr, men inte på något negativt sätt. Båda de provade sorterna drar för övrigt åt det torra hållet, och har en mörk, matt färg. Det är choklad helt i en egen klass, marknadens superfoodrikaste råchoklad, och helt klart ok. Mer än så; de är båda goda. Be the Change lite färgglad i smaken, LuckyMe mörkare, mustigare och lite sötare och nog faktiskt min favorit av de två. Och med massor av härliga ämnen och utflippade löften. Raw Living kommer det att provas mer av. Lucky Me!

Läs mer om alla olika ingredienser hos Raw Living (du hittar de flesta under High Vibrational Foods, med själva chokladkakorna under en separat kategori) och även om deras Fair For Life-certifiering, som är en alternativ Fairtrade-variant. Där kan du också beställa choklad och annat (kan vara värt att notera att fraktkostnaden gör ett hopp vid 2kgs-gränsen), och annars har även Råvarubutiken 5 av Raw Livings 6 chokladkakor. Jag är säker på att jag sett en svensk nätchokladbutik som också säljer Raw Livings choklad, men jag kan för mitt liv inte hitta tillbaka till den nu (tipsa mig gärna!).

Nu hade jag egentligen tänkt mig ytterligare ett Brightonbaserat chokladinlägg näst (och då inte Raw Living igen), men jag tror att det är hög tid att jag avslöjar min bäst bevarade råchoklad-hemlighet. Det vill ni inte missa.


~ av eanie på 05 mars 2010.

7 svar to “Magisk choklad”

  1. ”världslig choklad” – vilken underbart befriande jordnära kommentar i allt detta blissande och blessande. Ibland har jag undrat om jag är den ende som inte känner mig frälst varje gång jag äter något raw… Skönt att veta att jag inte är ensam :-)

  2. Haha, jag är tämligen jordnära, jag också =) För tung i sinnet, kanske, eller för tung nån annanstans ;)

  3. Tack för alla fina chokladrecensioner. När jag besökte London för ett drygt år sedan köpte jag ALLA råchokladkakaor jag kom över, och testade dem alla med, skrev ner resultaten på ett block – som försvann.

    Sammanfattningsvis kommer jag ihåg att några av Concious Choc. var överlägset godast, och att de flesta av Shazzies var vedervärdiga (fadda, fettiga och smaklösa).

    Mvh,

    Pierre

  4. Hej Pierre!

    Attans på blocket, då får ni ju testa igen ;)

    Det du skriver överensstämmer med vad jag själv tycker hittills: Conscoius har en jättehärlig kvalitet och förtjänar test av fler smaker (en hit, en miss hittills), medan Shazzie så långt varit en besvikelse för mig.

    Hittar du blocket får du gärna berätta vad mer ni mer gillade/ogillade!

  5. Intressant med choklad som är så full av superfoods! Blir extra nyfiken på guldet, jag som är frälst på kollidialt silver… :)

    Och du, tack så mycket för länken! ♥

  6. Ja, det finns mycket spännande. Kan man se fram emot att läsa om kolloidalt silver hos dig kanske framöver? Hade varit intressant. =)

  7. Jag håller med Jenny här, allt rått är inte en fullkomlig bliss, många drabbas nog av en stor släng romantisering när de börjar råa, men även jag är lagd lite mer som eaniegreenie här. :)

Kommentera

 
