I ett (tvätt)nötskal

Det har varit mycket mat – eller snarare choklad – här på sistone, och inte så mycket miljö, men idag blir det lite bättring på det området.

Tvättnötter är nog ingen nyhet för någon, men jag tror mig veta att det finns folk därute som är nyfikna på dem men av en eller anledning inte kommit sig för att köpa några. Eller värre; köpt men inte börjat använda. Och det känns ju tämligen onödigt, tycker jag, som är tvättnötsfrälst.

Jag köper mina på ekobutiken Morot & Annat i Malmö, som säljer dem i lösvikt för 12kr/hg, vilket verkar vara ett rimligt pris i jämförelse med vad många ekonätbutiker verkar ta. Råden de ger, om jag minns rätt, är att använda 5-6 hela/10-12 halva nötter per maskin. Jag har mina i en tvättmedelspåse/nät som jag norpade ur mängden sådana som folk samlat ihop i vårt tvättrum, men du kan också använda en ensam strumpa eller liknande. Vi har två tvättmaskiner så jag har en tvättnötspåse till var och använder om och om igen (med samma nötter) tills de ser ut att vara uttjänta. Jag brukar gå på glansighet: de mattas av efterhand som saponinet tar slut. Då hamnar de i komposten.

Jag har använt mig av tvättnötter i snart två år och upplever dem som härligt dryga. Det känns som att jag nästan kan se hur mycket miljö och pengar jag spar, eftersom min sambo envisas med att använda konventionellt tvättmedel och släpar hem dunkar med sådant vad som känns för jämnan. Dessutom doftar de inte så starkt av parfym och funkar med min lätta allergi, vilket annars bara specialtvättmedel gör.

Negativa aspekter då? Det är inget jag själv märkt av men någon har påstått att tvättnötter funkar bäst för tvättar över 30 grader, vilket vore negativt om det potentiellt hindrar folk från att gå ner till 30-graderstvättar, som är betydligt snällare för miljön energimässigt. Vad man med tvättnötter skulle vinna genom att bespara klotet från tvättmedelsfosfater, skulle man alltså förlora ur energisynpunkt. Men i den värld jag lever i är det ärligt talat inte många som kör alla sina tvättar på 30 grader, så för dem/oss vore ett första steg åtminstone att gå över till tvättnötter, no? Och, om man nu upplever att nötterna inte funkar vid låga temperaturer istället ha en liten flaska tvättmedel av snällare sort för sådana, tills det dyker upp miljövänliga 30-gradersalternativ.

Tvättnötter är egentligen nog inte ens första steget; första steget torde vara för folk i allmänhet – och äldre generationer i synnerhet, tror jag – att sänka tvättgradtalet. Med dagens avancerade tvättmedel och högteknologiska maskiner sägs inte tvättar på högre gradtal på 30-40 grader behövas, mer än kanske enstaka gånger för hårt smutsad tvätt (blod, jod, lera.. mm som i varje fall inte tillhör min vardag). Så det är något att öva på.

Man kan också, som vår bostadsrättsförening nyligen gjort, skaffa en miljövänlig maskin som väger tvätten till dig, så att du exakt kan mäta upp rätt mängd tvättmedel (procentdelen som per automatik överdoserar är tydligen väldigt hög), och som tar vatten även från varmvattenkranen så att mindre energi går åt till uppvärmning. Och därtill låter dig fylla maskinen! Inga 10% luftrum, eftersom en sådan maskin dels centrifugerar lätt under vägningsprocessen, och tvättvolymen dessutom minskar så fort vattnet släpps in och tynger ner tvätten (gäller alla maskiner mig veterligt).

Eller så kan man då använda tvättnötter, och samtidigt minska sina tvättmedelskostnader. De sägs dessutom kunna användas som schampo och att du då slipper ev balsam. De ska även funka som rengöringsmedel vid städning. Det har jag dock inte hunnit prova själv än.

~ av eanie på 01 mars 2010.

Kommentera

 
